1.0 PENGENALAN
Penulisan
merupakan satu bidang yang amat penting dalam menyampaikan maklumat berbentuk
teks. Ia boleh bertindak sebagai satu jenis wacana yang dapat dibahagikan
kepada beberapa bentuk yang asas. Alat-alat kepengarangan pula merujuk kepada
teknik-teknik dan kaedah penulisan yang berkesan dalam sesebuah karangan. Ia
bukanlah semata-mata pen, pensil, pembaris dan buku serta alat-alat atau medium
yang digunakan ketika penulisan.
Menulis
ditakrifkan sebagai proses penghasilan simbol-simbol grafik yang disusun
berdasarkan pertuturan yang membentuk perkataan dan seterusnya disusun menjadi
ayat. Ayat yang disusun pula, ada kalanya panjang dan ada kalanya pendek
berdasarkan beberapa urutan yang bermakna yang membentuk teks, nota, draf dan
bahan bercetak.
Kamarudin
Husin (1999) mentakrifkan penulisan sebagai pelahiran perasaan, fikiran dan
idea dalam bentuk grafik. Bentuk-bentuk grafik itu disusun hingga melambangkan
bunyi bahasa yang dapat dibaca dan difahami maksudnya.Takrif lain menyebutkan menulis sebagai suatu
kegiatan penghasilan simbol-simbol grafik yang disusun atur menjadi
perkataan-perkataan, yang seterusnya membentuk ayat-ayat yang bermakna.
Kemahiran
menulis dan mengarang merupakan sebahagian daripada kemahiran penting yang
perlu dimiliki oleh setiap pelajar ketika di bangku sekolah lagi kerana
sebahagian daripada pendidikan formal memerlukan kerja menulis dan mengarang
sebagai faedah untuk menyampaikan maklumat, idea, perasaan dan pendapat. Kaedah
ini bukan sahaja terdapat dalam mata pelajaran lain seperti kesusasteraan,
sejarah, ilmu alam, sains, ekonomi dan sebagainya. Hal ini demikian kerana
semua mata pelajaran itu memerlukan kecekapan pengucapan idea, fakta dan hujah
dalam bentuk tulisan (Awang Mohamad Amin, 1983: 18).
2.0 TUJUAN
PENULISAN KARYA
Tugas
menulis merupakan aktiviti yang kompleks. Oleh sebab itu, menulis dalam apa jua
bahasa pun merupakan aktiviti mental yang kompleks dan melibatkan kemahiran
menyelesaikan masalah serta kebolehan berkomunikasi. Tambahan pula, penulisan
melibatkan kemahiran menulis untuk pelbagai tujuan dan konteks. Ia bukan hanya
setakat mempelajari struktur dan perbendaharaan kata sesuatu bahasa itu sahaja.
Pada
dasarnya, setiap penulisan yang dihasilkan mempunyai beberapa tujuan dan maksud
tertentu. Sebagai contoh, untuk memenuhi masa lapang, menjelaskan sesuatu,
untuk memberikan arahan, menceritakan kejadian, menyakinkan, penulisan kreatif
dan sebagainya.
Tujuan-tujuan
penulisan tersebut kadang-kadang berdiri sendiri secara terpisah, tetapi sering
pula tujuan ini tidak berdiri sendiri melainkan merupakan gabungan dari dua
atau lebih tujuan yang menyatu dalam suatu tulisan. Oleh kerana itu, tugas
seorang penulis tidak hanya memilih topik pembicaraan yang sesuai atau serasi,
tetapi juga harus menentukan tujuan yang jelas. Penentuan tujuan menulis sangat
erat hubungannya dengan bentuk atau jenis-jenis tulisan atau karangan.
Menurut
Hugo Hartig (dalam Tarigan, 1994:24-25) mengklasifikasikan terdapat tujuh
tujuan penulisan, antara lain tujuan tugasan (assingnment purpose), tujuan
altruistik (altruistic purpose), tujuan meyakinkan (persuasive purpose), tujuan
penerangan (informational purpose), tujuan pernyataan diri (self-expressive
purpose), tujuan kreatif (creative purpose), dan tujuan menyelesaikan masalah
(problem-solving purpose).
Manakala
menurut Diane M.Barone, et al. (2006) dalam bukunya Improving Student Writing,
K-8, From Meaning – Making to High Stakes, telah menggariskan sebanyak 18
tujuan manusia menulis iaitu;
a. Untuk
Belajar
b. Untuk
Memberitahu
c. Untuk Menggambarkan
d. Untuk
Meyakinkan
e. Untuk
Menghiburkan
f. Untuk
Menghubungkan Maklumat Baru dengan Idea-idea yang Lama
g. Untuk
Memikirkan dan Menyemak Semula Idea-idea
h. Untuk Umum
i. Untuk
Menganalisis
k. Untuk
Menjelaskan Hubungan
l. Untuk
Menjelaskan Isu-isu yang Mudah kepada Isu yang Kompleks
m. Untuk
Menyelesaikan Masalah
n. Untuk
Membuat Permintaan
o. Untuk
Mengingat
p. Untuk
Mencerminkan/Refleksi
q. Untuk
Menunjukkan Pengetahuan
r. Kefahaman
dan Untuk Meningkatkan Kemahiran Menulis
Secara
umumnya dapatlah dikatakan bahawa daripada pendapat di atas, tujuan menulis
yang utama adalah untuk tujuan menghiburkan, informasi, tugasan,
mendidik dan kreatif.
Sebelum
memulakan penulisan sesuatu karya samada penulisan bukan kreatif iaitu bersifat
ilmiah atau penulisan kreatif terdiri
daripada cerpen, novel, sajak, drama dan sebagainya manakala pokok perbicaraan iaitu
topik
perlu ditentukan terlebih dahulu. Pemilihan topik perlu dipertimbangkan dalam
beberapa hal kerana ia melibatkan pelbagai kategori pembaca yang harus
difikirkan samada ianya untuk kategori remaja, dewasa, golongan tua atau
ketiga-tiga golongan tersebut secara serentak. Hal ini penting, agar mesej yang
hendak dilontarkan sampai kepada kumpulan sasar seperti yang disebutkan tadi.
Seseorang
penulis karangan ilmiah perlu memiliki ketrampilan dan pengetahuan yang tinggi
samada dalam teknik penulisan bahan ilmiah, kaedah penelitian, masalah yang
diteliti dan penguasaan bahasa yang baik. Manakala bagi penulisan kreatif,
ianya lebih bercirikan naratif, berbentuk prosa atau puisi dan bersifat daya
imaginasi penulis.
Penulisan
yang ditulis untuk disampaikan kepada kelompok tertentu hendaklah menggunakan
nada dan gaya yang konsisten. Penulis jangan mengharap pembaca tahu apa yang
penulis tahu, namun penulis perlu memegang tangan audiens agar mereka boleh
mengikut hujah yang ingin diperjelaskan.
2.1 TUJUAN MENGHIBURKAN
Sesuatu
penulisan itu kadang kala dihasilkan semata-mata untuk menghiburkan para
pembaca namun sedikit sebanyak ianya juga mampu memberi sedikit ilmu pada
mereka yang tahu ‘mencari’ isi yang terkandung di dalamnya.
Penulisan
yang baik mampu menghiburkan pembaca dan memberikan impak dan tindak balas
terhadapnya. Penulis
berupaya menjadikan pembaca gelihati seterusnya membawa rasa gembira dan terhibur.
Ini bermaksud, tulisan yang kita buat mampu menjadi sebagai ubat serta penawar,
dikala hati sedang berduka atau penat lelah.
Penulisan
jenis ini tergolong dalam kategori berunsur humor atau jenaka.
Contohnya,
cerita jenaka Melayu yang terkenal iaitu Pak Pandir, Pak Kaduk, Pak Belalang,
Si Luncai dan Lebai Malang.
2.2 TUJUAN INFORMASI
Tujuan menulis juga adalah untuk memberitahu segala
maklumat yang baru diperoleh dengan cara olahan atau perkataan sendiri. Ini
bertujuan untuk memberi informasi atau keterangan dan penerangan kepada para
pembaca.
Para pembaca tidak akan bertanya dan meminta
penjelasan sekiranya segala maklumat penting turut disertakan secara terperinci
di dalam penulisan tersebut.
Salah satu contoh informasi yang ingin disampaikan adalah
seperti butir-butir yang dinyatakan di bawah:
Tarikh:
(bila aktiviti tersebut akan diadakan)
Masa:
(waktu - samada pagi, tengahari, petang atau malam)
Tempat:
(alamat lengkap, lokasi yang telah ditetapkan).
2.3 TUJUAN TUGASAN
Tujuan tugasan ini sebenarnya tidak memiliki tujuan
sama sekali. Penulis menulis sesuatu kerana ditugaskan, bukan atas kemahuan
sendiri (misalnya para siswa-siswi yang diberi tugasan menghasilkan laporan,
rencana dan sebagainya).
Jenis penulisan ilmiah ini disediakan untuk memenuhi
syarat bagi memperolehi pengakuan tingkat kesarjanaan dalam sesuatu pendidikan
peringkat universiti. Kertas projek biasanya disiapkan untuk mendapatkan Ijazah
Sarjana Muda sementara tesis pula disediakan untuk mendapatkan Ijazah Sarjana
atau Master.
2.4 TUJUAN MENDIDIK
Salah satu tujuan menulis juga
adalah mendidik, maka hasil dari tulisan (seharusnya) boleh meningkatkan
wawasan pengetahuan, mengasah kecerdasan dan mengubah perilaku pembaca. Meskipun solusi yang ditawarkan setiap penulis
berbeza untuk suatu masalah yang sama namun ianya tetap akan menjadi bahan
pertimbangan pembaca.
Dalam situasi ini, penulis sedaya
upaya mahu membentuk sikap, kemahiran, keperibadian dan pandangan hidup sebagai
hamba Allah yang mempunyai tanggungjawab untuk membangunkan diri, masyarakat,
alam sekitar dan negara ke arah mencapai kebaikan di dunia dan kesejahteraan
abadi di akhirat.
2.5 TUJUAN KREATIF
Penulisan kreatif ialah apa-apa penulisan yang
bertujuan untuk menyatakan pemikiran, perasaan dan emosi untuk
mencapai nilai-nilai artistik kesenian berbanding dengan hanya memberikan maklumat. Ia juga boleh
ditakrifkan sebagai pengungkapan pemikiran dan perasaan penulis dengan cara
yang imaginatif, unik dan indah bunyinya.
Sebagai contoh, penulis menulis (cerpen, novel
atau drama) bukan untuk menjadi pujaan tetapi untuk menterjemahkan imaginasi atau
dari pengalaman yang dialami sendiri oleh penulis untuk dikongsi bersama. Beberapa
buah buku yang sangat popular dalam kategori penulisan kreatif seperti ‘Seorang
Tua Di Kaki Bukit’ karya Azizi Haji Abdullah, ‘Aku
Anak Timur’
karya Siti Aminah Haji Yusof dan lain-lain lagi.
3.0 ALAT-ALAT
PENULISAN
Alat
merupakan apa-apa benda, barang yang diperlukan dan digunakan apabila melakukan
sesuatu pekerjaan. Ia merupakan elemen yang digunakan untuk menyiapkan sesuatu.
Alat-alat kepengarangan pula merujuk kepada alat-alat penulisan iaitu cara-cara
atau kaedah yang digunakan untuk menyampaikan idea atau buah fikiran untuk
disampaikan kepada pembaca. Antara alat-alat kepengarangan atau disebut juga
alat-alat penulisan yang dimaksudkan ialah pentakrifan, penamsilan, perbandingan,
pencerakinan, percontohan, petikan dan anekdot.
Alat-alat
yang digunakan seharusnya menepati idea olahan oleh pengarang. Ia dapat
mengembangkan penulisan serta dapat menjana minda pembaca ketika membaca buku
teks. Jadi, buku teks tersebut mestilah memenuhi kriteria yang diperlukan
dengan penekanan kepada alat-alat kepengarangan dengan betul. Jelasnya, gaya
persembahan dalam buku teks begitu penting.
3.1 PENTAKRIFAN
Takrif bermaksud keterangan atau penjelasan
yang sesingkat mungkin tentang sesuatu perkataan, iaitu bermaksud mentakrif,
memberikan atau membuat pendefinisian sesuatu perkataan atau ayat. Ia juga
berasal daripada perkataan Arab bermaksud ‘beritahu’. Dalam teks, terdapat
banyak cara atau bentuk pentakrifan dibuat.
Takrifan senama melibatkan perkataan senama
atau seerti. Ia penting untuk menerangkan sesuatu istilah. Dalam penulisan ini,
takrifan jenis ini penting untuk menunjukkan kesesuaian teks yang digunakan
oleh pengarang. Takrifan nominal pula disebut takrifan stipulatif kerana ia
menyatakan makna sepatutnya yang perlu ditakrifkan. Pengarang harus
menggunakannya dengan baik. Penggunaan istilah yang sesuai penting agar pelajar
faham maksud yang cuba disampaikan.
Takrifan asal-usul merupakan satu cara untuk
mendapatkan makna melalui asal-usul dan sejarah semantiknya. Dalam penelitian
teks, pengarang perlu banyak menggunakan takrifan jenis ini untuk memaparkan
sesuatu istilah. Takrifan contoh adalah menerangkan perkataan-perkataan
abstrak. Contohnya, agama, budaya, bangsa atau kaum, kapitalisme serta istilah
yang lebih sesuai.
Takrifan kelas pembahagian pula sebenarnya
mula diperkenal oleh Aristotle. Ia dianggap berbeza dan takrifan jenis ini
wajar dan sesuai digunakan untuk apa jua keadaan. Pengarang perlu bijak
menggunakan takrifan jenis ini untuk menarik perhatian pelajar ketika membaca
buku teks. Ia mampu membawa pelajar menyelami maksud yang ingin disampaikan.
Takrifan ostensif diterangkan secara nyata. Pengarang cuba menggunakan
pentakrifan yang jelas, tepat dan padat.
3.2 penamsilan
Tamsil bermaksud mengumpamakan, membuat
perbandingan serta mentafsirkan. Ia merupakan satu jenis perbandingan yang
dilakukan dengan memperkenalkan subjek kedua. Pengarang perlu pandai
menyesuaikan takrifan yang diberi dalam bab-bab tertentu dalam ayat atau
petikan. Pengarang menyatakan alat kepengarangan ini dengan membuat persamaan
dan perbezaan. Ia disusun bagi memperkembangkan idea, perlunya membuat fokus
dan memperluas bahan dengan cara paling baik untuk mencapai maksud yang cuba
disampaikan.
Fungsi utama penamsilan ialah untuk
menterjemahkan idea yang abstrak ke dalam istilah yang lebih mudah. Penamsilan
yang baik ialah penamsilan logik yang boleh dijadikan alat pemujukan dan bukti
sesuatu kesimpulan.
3.3 PERBANDINGAN
Banding bermaksud imbang, tara dan melihat
kesamaan dan perbezaan antara sesuatu perkataan atau sesuatu benda.
Perbandingan bermaksud melihat persamaan atau perbezaan. Pengarang perlu
menyatakan perbandingan antara satu perkara yang berbeza dengan perkara yang
lain. Sesuai dengan pelajar Tingkatan Empat, persamaan atau perbandingan mesti
dikaitkan dengan jelas. Ia memastikan kebolehan berfikir para pelajar
mempelihatkan kebolehan semulajadi mereka. Penerangan yang diberikan oleh
pengarang haruslah tidah berbelit-belit.
Walaupun persamaan menekankan ciri-ciri yang
sama dan perbezaan pula melihat aspek-aspek yang berlainan tetapi kedua-duanya
memainkan fungsi yang sama. Persamaan dan perbezaan melibatkan sekurang-kurangnya
dua subjek dan dalam hal ini kita akan menghadapi beberapa masalah termasuklah
fokus, organisasi dan perkembangan. Dalam membuat sesuatu perbandingan, fokus
mesti diambilkira.
Contohnya, gandingan 3 fokus;
a. Ibu
b. Bapa
c. Ibu dan Bapa
Dalam hal ini, fokus hendaklah cukup jelas
kepada pembaca. Ini mestilah ditunjukkan dengan jelas perbezaan dan
persamaannya oleh pengarang.
Penulisan pula merujuk kepada penghasilan
hasil karangan yang terhasil daripada kepandaian atau kemahiran menyusun kata-kata
untuk dijadikan rangkai kata dan dijadikan bentuk-bentuk ayat yang lebih luas
dan dinamik. Penulisan lebih kepada perbuatan menulis atau mengarang, hasil
daripada menulis atau mengarang. Bagi memperkembang idea dengan menggunakan
perbandingan, kita perlu berfikir dengan teliti untuk membuat fokus, menyusun,
dan memperluas bahan dengan cara yang paling baik untuk mencapai objektif yang
ditetapkan.
3.4 PENCERAKINAN
Cerakin bermaksud menyelidik atau menyiasat
sesuatu keadaan perbuatan, gejala, ciptaan dan lain-lain untuk mengetahui
sebab-sebab (Kamus Dewan Edisi Keempat, 2005).
Sesebuah perenggan dianggap sebagai suatu
cerakinan kerana untuk menulis sesuatu perkara, ia perlu dicerakinkan dalam
bentuk butiran yang lebih khusus. Tujuannya ialah untuk memberitahu mengenai
bagaimana sesuatu sistem itu berfungsi menerusi penerangan logik.
Audiens didedahkan dengan ayat yang sesuai
atau analisis yang merujuk kepada teknik perkembangan topik. Pengarang
menggunakan pencerakinan dengan baik dengan membuat pembahagian kepada beberapa
bentuk dan ia memudahkan penumpuan ketika membaca huraian pada setiap babak
dalam buku.
Tujuan kaedah ini dilakukan ialah untuk
memberitahu pembaca bagaimana sesuatu sistem berfungsi sekiranya penerangan
jelas diberikan serta orang lain memahami apa yang dibincangkan oleh pengarang.
Dalam kata lain, ia merujuk kepada teknik yang lebih khusus iaitu teknik
perkembangan topik dengan memecahkan kepada beberapa komponen.
Pencerakinan melibatkan proses penerangan
langkah demi langkah terhadap perkara yang berlaku. Misalnya kebakaran,
pencemaran atau proses pertumbuhan. Pencerakinan proses sejarah, sosiologi atau
politik melibatkan penerangan yang terperinci supaya dapat memahami kronologi
dan logik subjek tersebut.
3.5 PERCONTOHAN
Percontohan ialah satu atau sebahagian yang
diberikan untuk memperlihatkan bagaimana rupanya untuk ditiru atau diubahsuai.
Ia dilakukan bagi membantu menandakan penulisan yang baik tidak kira apa juga
tujuan penulisan itu. Percontohan dalam buku teks menjadi satu klise kepada
pelajar. Contohnya, teks mengenai kebakaran. Alat ini juga biasanya menggunakan
istilah misalnya, seperti, contohnya dan umpamanya.
Ada juga percontohan yang tidak menggunakan
perkataan-perkataan tersebut. Contoh-contoh tersebut terus dikemukakan untuk
mengambarkan sesuatu idea yang dinyatakan. Percontohan berganda adalah satu
bentuk pengembangan idea atau perenggan. Percontohan mengembang pula terjadi
apabila sesuatu perenggan itu diperluas.
3.6 PETIKAN
Kaedah petikan merupakan alat penulisan yang penting
kerana penggunaan alat ini paling dominan dilakukan oleh pengarang. Terdapat
dua cara dipersembahkan iaitu cara petikan langsung dan petikan tidak langsung.
Petikan langsung ialah petikan yang ditandai oleh pengikat kata dan kata-kata
yang dipetik itu serupa atau tepat. Ia memberikan peluang kepada pengarang
memperkatakan atau berkongsi idea dengan orang lain.
Petikan yang digunakan juga boleh menonjolkan
sesuatu perkara. Petikan itu dapat menangkap atau menonjolkan satu sudut
pandangan yang amat penting. Pembaca boleh memahami apa yang ingin diperkatakan
oleh pengarang. Pengolahan itu mampu menjelaskan lagi pemikiran atau pendapat
tersebut. Sesetengah orang akan membicarakan bahan pertuturan kepada
bahagian-bahagian yang lebih kecil agar mesejnya berjaya disampaikan.
Di samping itu, terdapat banyak alat
kepengarangan yang juga biasa digunakan iaitu satira, pengelasan, perletakan
dan penjejakan. Pengelasan dikaitkan dengan pencerakinan tetapi ada sedikit
perbezaan. Perletakan pula ialah dihuraikan dengan meletakkan sesuatu perkara
atau orang dalam konteks tertentu. Pembaca akan dapat memahami perkara tersebut
melalui gambaran yang diberikan.
3.7 ANEKDOT
Anekdot adalah salah satu bentuk percontohan
atau ilustrasi tetapi ia dibuat dalam bentuk cerita ringkas yang menarik.
Penulis yang berkesan menggabungkan anekdot untuk menghidupkan mesej yang ingin
disampaikan dalam rencana tersebut. Anekdot biasanya menceritakan kejadian
menarik atau lelucon tetapi ringkas.
Antara fungsi anekdot termasuklah membayangkan
tema utama, menetapkan nada bahan-bahan yang menyusul, menjadi klimaks rencana
tersebut, menjadi contoh bagi sesuatu penghujahan, mewarnakan tulisan gersang
serta ia juga menjadi penutup kepada sesuatu rencana. Anekdot lebih bernilai
sekiranya pembaca dapat menyimpulkan teladan daripadanya tanpa memerlukan
maksud oleh pengarang.
Contoh bagaimana alat ini digunakan;
Satu catatan mengenai peristiwa atau
tingkahlaku murid yang dianggap penting, dan signifikan untuk direkodkan.
Anekdot ditulis secara objektif untuk menerangkan apa yang berlaku, bila dan
dimana berlaku. Ia dibuat berdasarkan;
a. Melalui
pemerhatian terhadap peristiwa yang berlaku.
b. Mengenal
pasti peristiwa yang penting/signifikan kepada aspek perkembangan murid dan;
c. Menulis
maklumat selepas peristiwa berlaku.
Anekdot penting digunakan kerana ia adalah
lebih kepada pembaharuan dalam pendidikan bacaan buku teks. Ia bersifat
dramatis dan terkandung sedikit unsur humor dalamnya. Alat penulisan jenis ini
penting untuk menguji sejauh manakah pengarang mampu memberikan hiburan kepada pembaca.
Kaedah ini begitu penting dan wajar ditonjolkan mengikut bab. Dalam penulisan
teks Bahasa Melayu, kaedah anekdot amat dominan serta perlu dipertingkatkan
penggunaannya.
4.0 KESIMPULAN
Sesuatu penulisan formal dan ilmiah
biasanya dihasilkan berdasarkan sesuatu kaedah dan format tertentu iaitu bergantung
pada ragam tulisan. Namun demikian, terdapat beberapa perbezaan kecil di sana
sini antara sesuatu hasil penulisan ilmiah dengan penulisan lain (majalah humor
dan sebagainya).
Secara kesimpulannya, setiap penulisan mempunyai matlamat dan hala
tuju yang sama iaitu untuk memberi kefahaman dan penerangan dengan jelas
tentang sesuatu kaedah, analisis, perbandingan, perbincangan dan sebagainya
melainkan tulisan yang berbentuk humor (jenaka) lebih menjurus kepada perkara-perkara
yang mengelikan hati.
Selain
itu, penggunaan alat-alat kepengarangan dalam penulisan teks juga merupakan
faktor penting dalam penghasilan penulisan teks yang berkesan. Kemahiran
menggunakan alat-alat ini penting bagi seseorang penulis buku untuk
menghasilkan corak penulisan yang baik dan berkualiti.
Oleh
hal yang demikian, penekanan kepada penggunaan alat-alat penulisan harus
digunakan secara menyeluruh unit demi unit dalam buku yang bakal dihasilkan.
Secara umumnya, pengarang perlu mengimbangi penggunaan alat-alat kepengarangan
dalam setiap unit secara sempurna.
RUJUKAN / REFERENSI
Diane M.Barone,
et al. (2006). Improving Student Writing,
K-8, From Meaning - Making to High Stakes. California: Corwin Press.
Kamus
Dewan Edisi Keempat. (2005). Kuala
Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kamarudin Hj.
Husin. (1999). Bahasa Kebangsaan (A) : (untuk warganegara Malaysia). Kuala
Lumpur : Kumpulan Budiman.
Tarigan, Henry Guntur (1994). Menulis Sebagai Suatu keterampilan
Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Awang Mohamad
Amin (1983). “Beberapa Masalah Pengajaran
- Pembelajaran Karangan Peringkat Tinggi.” Dewan Bahasa 27:3, hal. 188-194.
Rujukan
Internet
Tiada ulasan:
Catat Ulasan