1.0
PENGENALAN
Menurut
Kamus Dewan Edisi Ketiga (1998), mendefinisikan karya bermaksud buatan atau
ciptaan hasil seni dan lain-lain. Manakala berkarya pula membawa maksud
menghasilkan karya dalam bentuk tulisan, ciptaan, gubahan dan sebagainya.
Dalam
karya sastera, penulis menggunakan unsur metafora, simile, anafora dan banyak
lagi sebagai ganti ungkapan langsung. Di situlah letaknya keunikan karya
sastera. Yang paling penting, karya sastera memerlukan sentuhan kreativiti yang
tersendiri. Oleh itu, tidak hairanlah apabila karya puisi merupakan karya yang
penuh dengan bahasa berseni yang indah, sesuai dengan peniruan alam seperti definisi
seni oleh Plato.
Baik
cerpen mahupun novel atau drama, setiap genre sastera ini memerlukan sentuhan
seni yang tersendiri. Bahasa berseni dikatakan hadir dalam sastera kerana
ditulis oleh pengkarya dengan sentuhan seni yang tinggi. Terdapat pelbagai
bentuk yang boleh diterapkan dalam sastera bagi menyampaikan perasaan atau
amanat penulis, baik secara langsung mahupun tidak langsung. Misalnya,
penggunaan bahasa berkias untuk mengkritik sistem pendidikan, politik, ekonomi
atau sosial dalam sesebuah tamadun bangsa.
Inilah
antara ciri-ciri karya sastera yang dihasilkan oleh penulis terkenal iaitu A.Samad
Said.
2.0 LATAR BELAKANG KEHIDUPAN
PENGARANG A. SAMAD SAID
A. SAMAD SAID atau nama sebenarnya Abdul Samad bin
Muhammad Said. Beliau juga dikenali dengan panggilan Pak Samad. Beliau merupakan seorang Sasterawan Negara yang banyak
menyumbang kepada perkembangan dan kemajuan dunia sastera negara sejak awal
pembabitannya dalam penulisan sastera.
Beliau
dilahirkan pada 9 April 1935 di Kampung Belimbing Dalam, Durian Tunggal, Melaka
dan menerima pendidikan di Sekolah Melayu Kota Raja, Singapura (1940-1946),
Victoria Institution sehingga memperolehi Sijil Senior Cambridge (1956).
Sejak
di bangku sekolah menengah lagi, Samad Said sudah mulai berkenalan dengan kesusasteraan
di dalam dan luar negeri. Malah,
pengarang-pengarang penting di Singapura pun seperti Asraf, Usman Awang dan Han
Suyin telah diketemuinya.
Pekerjaan
pertama Samad Said ialah sebagai kerani di Hospital Umum Singapura. Beliau berasa beruntung bekerja di hospital
itu kerana amat sukar baginya mendapat kerja di mana-mana pun pada waktu
itu. Tetapi, di hospital itu, beliau
tidak lama bekerja dan hanya dapat bertahan selama enam bulan saja.
Samad
Said kemudian berpindah ke Kuala Lumpur untuk bekerja dengan akhbar Fikiran
Rakyat di bawah pimpinan Ahmad
Boestamam. Selepas enam bulan di Kuala
Lumpur, beliau kembali semula ke Singapura dan bekerja dengan akhbar mingguan
Utusan Zaman di bawah Usman Awang. Apabila Syarikat Utusan Melayu berpindah ke
Kuala Lumpur dan Usman Awang, Said Zahari, Pengarang Utusan Melayu waktu itu berpindah sama, Samad Said juga
turut berhijrah. A. Samad Ismail,
Pengarang Berita Harian ketika itu, telah memujuk Samad Said agar menyertai
Berita Harian.
Di
sekitar tahun 1960-an Samad Said sekali lagi bertukar kerja. Apabila A. Samad Ismail diberikan tugas lebih
besar dalam surat khabar The New Straits Times,
Samad Said pula dilantik menjadi Pengarang Berita Harian. Semasa A. Samad Ismail berada dalam tahanan,
beliau telah dilantik menjadi penolong khas kepada Pengarang Kumpulan The New
Straits Times di samping menjalankan tugasnya sebagai Pengarang Berita
Harian. Tetapi Samad Said menyedari
bahawa minatnya dalam bidang penulisan dan tanggungjawab yang besar yang diamanahkan
kepadanya boleh merugikan, bukan sahaja bakat dan kreativitinya, tetapi dunia
kesusasteraan umumnya. Justeru, beliau
minta dibebaskan daripada menjadi Pengarang Berita Harian dan mulai 8 Mac 1978.
Samad Said bertugas sebagai seorang daripada enam orang penolong khas dengan
tugas-tugas tertentu seperti menulis rencana pengarang dan artikel
feature. Sejak akhir 1981, beliau
bertugas sebagai Ketua Pengarang akhbar Warta Tebrau.
Jawatan
terakhir Samad Said ialah sebagai Ketua Pengembangan Sastera dalam Kumpulan
Akhbar The New Straits Times, Kuala Lumpur.
Pencapaian
dan sumbangan beliau dalam memperkaya dan meninggikan nilai kesusasteraan
Melayu telah mendapat penghargaan pemerintah apabila pada 29 Mei 1976 bersama
beberapa pengarang lain beliau telah diiktiraf sebagai Pejuang Sastera.
Tahun
1979 turut memberi erti pada beliau, apabila beliau dilantik oleh Perdana
Menteri sebagai salah seorang anggota panel Anugerah Sastera dan dalam tahun
yang sama beliau telah memenangi Hadiah
Penulisan Asia Tenggara (SEA Write Award).
Kemuncak
pencapaian Samad Said sebagai sasterawan ialah apabila beliau dipilih sebagai
penerima Anugerah Sastera Negara 1985. Dalam
majlis penganugerahan itu telah dipentaskan sedutan drama terbaru Samad Said
berjudul Wira Bukit. (www.dawama.com).
Selain
pengiktirafan dalam bidang sastera, Samad Said juga telah dianugerahkan darjah
kebesaran Negeri Melaka yang membawa gelaran ‘Datuk’ dalam tahun 1997 oleh Yang Dipertua Negeri Melaka.
3.0 KARYA YANG DIHASILKAN
A. SAMAD
SAID seorang pengarang Melayu yang agak unik dan tersendiri dalam perkembangan
penulisannya yang dimulai dengan puisi dan cerpen, kemudian meningkat kepada
penulisan novel, drama dan kritikan sastera.
Sejak giat mengarang dalam tahun 1950, beliau telah memperlihatkan
kekuatan daya kreatif yang sentiasa berkembang dan lebih bersifat meneroka. Sumbangan
beliau kepada kesinambungan kesusasteraan Melayu kelihatan cukup menyerlah
kerana beliau ialah penulis yang begitu menonjol dalam perkembangan
kesusasteraan Melayu yang menyambungkan ASAS
50 dengan angkatan sesudahnya.
Sajak
dan cerpennya mula tersiar sewaktu beliau masih di bangku sekolah. Sebelum terbitnya novel Salina yang mengharumkan namanya, Samad Said membaca karya-karya Ajip
Rosidi, Rendra, Pramoedya, Achdiat, Hamzah dan Wijaya Mala. Beliau juga membaca novel-novel Barat seperti
Oliver
Twist, Wuthering Height dan Almayer’s Folly. Beliau menggunting cerpen-cerpen daripada
akhbar tempatan dan mengkajinya sebelum menghasilkan cerpennya.
Kegiatan
menterjemah beberapa karya sastera asing juga secara tidak langsung memperkuat
minatnya terhadap kesusasteraan.
Segalanya ini membulatkan tekad dan fikirannya untuk berkecimpung dalam
bidang penulisan, dan hasilnya, Samad Said berupaya menghasilkan pelbagai genre;
sajak, novel, drama, esei/kritikan dan terjemahan. Kecenderungannya terhadap dunia sastera telah
berakar dan berkembang dalam dirinya sejak kecil lagi apabila beliau selalu
mendengar cerita-cerita daripada ibunya.
Daripada
pengakuannya yang merendah diri, Samad Said berkata: “... kalaulah saya
diterima sebagai penulis – saya lahir daripada “Batu Belah batu
Bertangkup”. Saya masih tetap mendengar
cerita ini walaupun orang yang menceritakannya ketika memandikan saya,
menyuapkan makan saya dan menidurkan saya sudah tidak ada lagi.”
Kini Samad
Said menumpukan seluruh masa dan perhatiannya kepada bidang penulisan. Dalam
bidang penulisan, beliau turut menggunakan nama pena Hilmy, Isa Dahmuri, Jamil Kelana,
Manja, Mesra dan Shamsir.
Membaca
karya Samad Said, kebanyakannya ia melakarkan sejarah pahit maung dan peristiwa
berkaitan yang telah dilaluinya lalu diterapkan dalam novel-novelnya.
Diantara hasil karya-karya beliau yang cukup terkenal
seperti novel ‘Salina’ dan ‘Sungai Mengalir Lesu’ sehingga ia
telah diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris.
3.1 SALINA
Novel pertamanya, yang asalnya berjudul Gerhana kemudian diterbitkan dengan judul Salina ialah sebuah novel yang tebal dan
berjaya mengangkat martabat kesusasteraan Melayu ke tahap yang disifatkan oleh
Profesor A. Teeuw dan sesetengah sarjana
sebagai bertaraf antarabangsa. Novel
yang hanya memenangi hadiah penghargaan dalam peraduan penulisan novel anjuran
Dewan Bahasa dan Pustaka (1958) dan yang dihasilkan oleh Samad Said sewaktu beliau
baru berusia 23 tahun ini, akhirnya menjadi sebuah karya yang menjadi garis
pemisah antara karya-karya penulis lama dengan baru dan antara Samad Said
dengan penulis-penulis 50-an.
Novel Salina telah diterjemahkan oleh Harry Aveling pada 1976
tetapi versi Bahasa Inggeris gagal merakamkan jiwa dan kisah yang berlaku di
Kampung Kambing.
Hawa Abdullah telah menterjemahkan novel ini ke dalam versi Bahasa
Inggeris dan diterbitkan oleh DBP pada 1991. Lalitha Sinha pula mensifatkan ianya
sebagai masih “canggung”. Akhirnya, Lalitha sendiri melakukan terjemahan
“paling baik” dan novel terjemahan kali ketiga itu diterbitkan oleh ITBM pada
2013.
Salina
menceritakan kehidupan masyarakat terutama orang Melayu di kampung Kambing,
Singapura, selepas Perang Dunia Kedua. Novel ini menggambarkan kemiskinan,
keruntuhan moral di kota dan pergelutan untuk melangsungkan survival di
tengah-tengah kehancuran kehidupan selepas perang.
Manusia yang lahir dalam Salina
ialah manusia yang natural bukannya
yang menjelma sebagai boneka dengan sifat-sifat hitam putihnya. Novel ini telah diadaptasi menjadi bentuk
teater oleh dramatis Johan Jaaffar dan dipentaskan sempena Pesta Kesenian Kuala
Lumpur (1986), dan kemudiannya di Singapura.
3.2 SUNGAI
MENGALIR LESU
Seperti Salina, novel Sungai Mengalir Lesu adalah antara segelintir karya sastera yang
sempat merakamkan satu fasa dekad terpenting dalam kehidupan bangsa kita.
Pengalaman getir kehidupan sekumpulan manusia di sepanjang sebatang sungai
turut menjadi lambang kesengsaraan umum masyarakat Malaya pada zaman Perang
Dunia Kedua. Kisah lara sekumpulan insan ini menunjukkan beberapa durjananya
kesan dan bencana perang terhadap manusia, dan betapa wajarnya kita
menghindarinya daripada berulang semula. Di samping sebuah karya sastera, Sungai
Mengalir Lesu juga sebenarnya adalah satu himpunan dokumentasi sejarah manusia
yang amat berharga.
Pemerintahan Jepun yang singkat di Singapura dan penderitaan
masyarakat akibat perang, memberikan kesan yang cukup kuat dalam diri Samad
Said yang pada masa itu masih kanak-kanak lagi.
Beliau mengutip kembali butir-butir pengalaman itu untuk menceritakan
keadaan orang Melayu dan orang Indonesia yang hidup melarat dan menjadi buruh
di Singapura.
Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa Sungai Mengalir Lesu adalah
karya (novel) yang paling disenangi oleh Samad Said. Perkara ini dapat
diperhatikan sekiranya novel berkenaan diteliti sebagai karya yang merakamkan
jiwa dan pengalaman pengarang.
Bab kedua yang bermula dengan kisah barisan tawanan perang semasa
British menyerah kalah (Februari 1942) tidak syak lagi adalah berdasarkan apa
yang dilihat sendiri oleh Samad Said (pada usia kanak-kanak) di hadapan
rumahnya di Victoria Street, Singapura.
Ternyata Sungai Mengalir Lesu adalah faksyen (faction) di mana
fakta, sejarah, pengalaman dan kejadian sebenar difiksyenkan dengan bauran
imaginasi. Sebagai seorang seniman dan sasterawan, tentulah pengkisahan
“sejarah” itu dipengaruhi pula oleh emosi; apatah lagi Samad Said melalui
sendiri kebanyakan peristiwa cemas (1942-1945) yang disajikan menerusi karya
ini.
Selepas diterbitkan oleh Pustaka Gunung Tahan, Kuala Lumpur pada
1967, novel ini diterbitkan kali kedua pada 1975 oleh Pustaka Nasional
Singapura. DBP pula sudah banyak kali menerbitkan dan mengulang cetak novel ini
sejak 1984.
4.0 SUMBANGAN KARYA PENGARANG
TERHADAP MASYARAKAT DAN PENULISAN KREATIF
Sejak
di awal pembabitannya dalam bidang sastera, A. Samad Said telah banyak
menghasilkan karya yang bermutu dan menjadi karya tersohor di seluruh negara.
Pelbagai genre karya telah dihasilkan termasuklah novel, puisi, cerpen, drama,
esei dan warkah.
Antara
karya besar yang dihasilkan ialah Salina
(novel), Sungai Mengalir Lesu (novel),
Di Hadapan Pulau (novel), Langit
Petang (novel), Hujan Pagi(novel), Lantai T.Pinkie (drama), Benih Semalu (puisi), Benih Harapan (puisi), Warkah Eropah (warkah), Al-Amin (puisi), Rindu Ibu (puisi) dan lain-lain lagi.
Sumbangan
beliau terhadap masyarakat dan penulisan kreatif amat besar jasanya. Karya yang
beliau hasilkan mengandungi unsur-unsur ‘nilai
didaktik (pengajaran)’. Jika diteliti, kebanyakan hasil sentuhan karya
beliau banyak ‘menggunakan bahasa
sastera yang indah’. Dengan adanya hasil karya seperti ini, mampu
menjadikan masyarakat terutamanya penulis muda kreatif ‘memupuk budaya berilmu’. Karya-karya beliau seharusnya dijadikan sebahagian
dari ‘sumber rujukan’ bagi
penulis-penulis baru. Dengan pengalaman beliau telah menghasilkan
berpuluh-puluh buah buku, maka tidak hairanlah sehingga beliau telah dianugerahkan
gelaran sebagai ‘Sasterawan Negara.’
4.1 MEMUPUK nilai MURNI didaktik (pengajaran)
Sumbangan
beliau kepada kesinambungan kesusasteraan Melayu kelihatan cukup menyerlah
kerana beliau ialah penulis yang begitu menonjol dalam perkembangan
kesusasteraan Melayu.
Selain
dari penggunaan bahasa yang indah, disamping ada hiburan di dalamnya, sentuhan
karya Samad Said menyelitkan juga dengan unsur didaktik dan mendidik. Elemen
inilah yang menjadikan karya beliau begitu bernilai.
Banyak
pengajaran yang boleh dikutip dari hasil karya beliau. Sebagai contoh, dari
novel terkenal beliau iaitu Salina. Membaca Salina sudah tentu membaca tentang
keciciran anak-anak dalam persekolahan, perempuan yang bekerja di sektor tidak
formal sebagai tukang cuci, pelayan, pelacur, lelaki yang ganas dan peminum.
Cerita
Salina semacam mahu mengatakan bahawa mereka yang terpinggir itu tidak dibela
‘orang besar’ atau pihak yang mempunyai kuasa. Penguasa hanya pandai berjanji
tetapi tidak pernah mengotakannya (Hanafi Dollah, 2013).
Sebagai
contoh, apabila waktu pilihanraya mereka dijanjikan bermacam-macam waima bulan
dan bintang tetapi selepas memenangi pilihanraya, penyokong tetap dipinggirkan.
Daripada
cerita tersebut, dapatlah dikutip dari pengajarannya adalah, kita jangan
terlalu mengharap, sebaliknya perlu berusaha sendiri dengan gigih jika mahu
berjaya dalam hidup ataupun mengubah taraf hidup keluarga.
Sebenarnya,
banyak lagi karya-karya beliau yang mempunyai unsur-unsur nilai pengajaran yang
baik boleh diterjemah ke dalam kehidupan seharian kita pada hari ini.
4.2 MENGGUNAKAN
BAHASA SASTERA YANG INDAH
Gaya bahasa setiap
penulis berbeza dan menentukan penampilan karya antara penulis. Gaya Samad Said
tidak sama dengan gaya Shahnon atau Othman Puteh umpamanya (Ghazali Din, 2014).
Bahasa dan sastera tidak dapat
dipisahkan. Sastera tidak akan hidup tanpa bahasa. Bahasa sastera pula akan
hambar tanpa sentuhan seni yang efisien. Dalam medium penerbitan, terdapat
banyak karya sastera yang hadir dengan sentuhan bahasa yang baik.
Jika diteliti,
hampir keseluruhan karya-karya Samad Said mengandungi gaya bahasa yang indah,
tersusun dan mantap seperti yang digambarkan di atas.
Antara contoh gaya
bahasa yang menarik yang digunakan oleh beliau seperti dalam puisinya, ”Hidup
Bersama”.
Kita sudah sampai
di lereng amat indah,
di bawah pelangi,
dalam ufuk yang masih mencabar;
dan kita ikhlas
berjanji untuk bermaruah,
tenang dalam segala
uji cabar dan debar.
Kita mencari hanya
yang tulen dan jati,
sekata hidup,
mengerti dan berbudi.
Kita wajar mendaki
lagi kerana puncak
yang jauh. Dalam
gelora dan tofan
tak tercalar tekad
kita kerana kemerdekaan
mengasuh kita
bersuara dalam sopan,
yakin menyanggah
musuh, tulus menambah kawan,
inti tonggak dan
menara kebahagian.
Kita datang bersama
anak-anak yang sedia
menyanyi – sihat,
teguh, bertekad dan berani.
Mengelilingi tasik,
mendaki gunung, kita
mengajar mereka
berjiwa besar dan berbakti.
Tanah air akan
indah, megah dan bermaruah
jika kita sentiasa
mensyukuri anugerah Allah;
dan bumi akan
subur, makmur dan mewah
jika kita bekerja
dan berikrar hidup bersama.
Tanah air memberi
banyak, mesra mendakap kita;
kemerdekaan
mendorong kita berdiri dan berbakti.
Dan kita sudah
sampai di lereng indah, pasti
tetap mendaki juga,
menyanggah musuh, menambah
kawan tanpa jenuh,
khuatir, juga tanpa rawan.
Dan dalam alaf baru
semangat kita wajar padu,
berjalan kita atas
nama tanah air dan bangsa –
bangga kerana
merdeka, megah kerana bahagia.
Anak-anak kita
bakal datang tangkas dan berilmu;
dan kita, dalam
sejarah, bakal syahdu dan bangga,
kerana awan yang
indah, lapis pelangi lebih mesra,
wajah diri dan inti
peribadi kita tunjang bagi
kehidupan dan
kemerdekaan bangsa yang sentiasa
sedia belajar
mengerti dan tekun hidup bersama.
Terdapat 2 gaya
bahasa ’metafora’ yang digunakan
dalam puisi tersebut contohnya – menara kebahagiaan dan di
lereng indah. Ia mengandungi bahasa kiasan atau perbandingan yang terdiri
daripada dua perkataan, bersifat konkrit (nyata) dan satu perkataan lagi
bersifat abstrak (tidak nyata). Ia juga banyak mengunakan unsur ’imejan’ iaitu pengunaan unsur alam
seperti pelangi, gunung, tasik, bumi dan awan.
Jenis puisi yang
disampaikan adalah jenis ’satira’
iaitu jenis kritik atau sindiran manakala nada dalam puisi ini pula menggunakan
nada ’sinis’ iaitu kurang senang
kerana tidak mempersetujui.
Perkara yang perlu
diberi perhatian dalam pemilihan perkataan antaranya jenis kata-kata yang
dipilih, kesesuaian perkataan dengan kaitan tema cerita dan penggunaan
perkataan mudah difahami.
Tidak hairanlah
jika Samad Said menyemak sesuatu karya sehingga berulang kali sebelum ianya
hendak diterbitkan. Ada ketikanya, beliau sanggup menyemak atau mengedit
sehingga lebih 20 kali bagi menghasilkan karya yang terbaik. Karya beliau tidak
perlu dipertikaikan lagi oleh kerana ianya sememangnya bermutu (Che Zainon,
2014).
4.3 MEMUPUK
BUDAYA BERILMU
Dengan
adanya bahan-bahan bacaan berkualiti yang dihasilkan dari semasa ke semasa seperti
karya A. Samad Said dan seumpamanya, ianya menambahkan lagi sumber bahan bacaan. Ilmu dari bahan bacaan
inilah yang perlu dikutip dan dipelajari kerana secara tidak langsung ia
memupuk budaya berilmu.
Samad
Said mempunyai kaedah tersendiri bagi menarik minat anak-anak muda terutamanya
penulis-penulis baru untuk meminati budaya berilmu. Sebagai contoh, beliau senang
bergaul dengan sesiapa sahaja, lebih-lebih lagi dengan penulis muda yang
berbakat.
Beliau
tidak lokek ilmu, oleh sebab itu dia jarang menolak pelawaan penulis muda dalam
bengkel-bengkel penulisan.
Pesan
Samad Said kepada penulis muda “Nak jadi penulis, kena rajin membaca,” itulah
antara nasihat yang selalu diulanginya berkali-kali (Awang Abdullah, 2001).
Untuk
melahirkan generasi yang cinta akan ilmu pengetahuan, masyarakat harus membaca
karya-karya yang bersifat ilmiah dan sejarah negara.
Sebagai
contoh; untuk memupuk budaya berilmu, beliau sendiri membaca novel 10 ke 12
buah buku dalam sehari. Inilah cara beliau untuk menambah ilmunya dalam proses
pengkaryaannya. Sesungguhnya, itulah yang patut menjadi contoh serta ikutan
bagi penulis baru sebagai role model untuk
berjaya dalam bidang lapangan penulisan kreatif.
4.4 SUMBER
RUJUKAN
Menjadi penulis
yang berjaya bukanlah sesuatu perkara yang mudah tanpa ada ilmu pengetahuan
yang mendalam, minat serta sumber rujukan khusus.
Penulis-penulis
sekarang beruntung kerana mereka sangat mudah untuk mendapatkan sumber bahan rujukan
terutamanya bagi genre penulisan kreatif. Banyak karya-karya tersohor yang
telah dihasilkan oleh penulis-penulis terdahulu dan diantaranya adalah dari
karya Samad Said sendiri.
Dengan adanya karya-karya
besar seperti ini, ia akan menjadi sumber rujukan ilmu untuk generasi dan
penulis-penulis akan datang.
Buku-buku karangan Samad
Said mampu memberikan panduan dan sumber rujukan kepada penulis-penulis muda dan
baru yang mahu berjinak-jinak dalam menceburi dunia penulisan kreatif. Samad
Said banyak menghasilkan dalam genre karya novel, cerpen, puisi atau sajak.
Walaupun Samad Said
telah bergelar Sasterawan Negara, namun beliau sendiri pun masih mencari-cari
sumber rujukan dari pengkarya-pengkarya terkemuka yang lain demi memperoleh dan
menambahkan lagi sumber inspirasi beliau.
Memahami proses
kreatif pengarang yang sudah berjaya dapat membantu penulis muda untuk
meneruskan perjuangan menjadi pengarang hebat seperti Samad Said yang sebaris
dengan tokoh-tokoh lain. Keunikan,
keistimewaan dan keikhlasan Samad Said berkarya sewajarnya menjadi model dan
sumber inspirasi berkarya bagi generasi penulis muda masa kini.
5.0 KESIMPULAN
Ketokohan A. Samad Said sebagai tokoh pengarang
kesusteraan amat menonjol dan
tidak dapat disangkal lagi kerana mampu menguasai semua genre sastera. Beliau memiliki keistimewaan yang
jarang dimiliki oleh semua penulis.
Pada
pendapat saya, itu satu anugerah yang diberikan oleh Allah s.w.t kepada Samad
Said dan tidak kepada semua orang.
Sumbangan keilmuannya sebagai seorang tokoh Sasterawan
Negara, sekurang-kurangnya dapat memberi sumber insipirasi atau contoh ikutan
yang berguna serta memberi semangat dan motivasi kepada pembaca khususnya para
remaja dan tidak terkecuali untuk penulis-penulis muda dan baru.
Setiap
karya yang beliau hasilkan begitu jelas dan amat berkesan sekali. Tema yang menyentuh keadilan sosial seringkali
beliau bawa dalam watak-watak kehidupan manusia sejagat. Oleh sebab itu beliau
dianggap sebagai penulis yang berjaya menghidupkan watak-watak.
Beliau
juga berpendapat bahawa untuk melahirkan karya, karyawan tidak hanya bergantung
pada bahan dan bakat serta kekuatan fikiran sahaja tetapi yang penting ialah
pembacaan dan pengalaman yang luas.
Sumbangan
karyanya dalam penulisan kreatif serta aktiviti-aktiviti dalam kegiatan
kesusteraan amat diperlukan secara berterusan demi memartabatkan bahasa Melayu
sebagai agenda utama negara.
RUJUKAN /
REFERENSI
Ghazali Din. (2014). Penulisan
Kreatif. Seri Kembangan: Meteor Doc. Sdn. Bhd.
Dharmawijaya. (2005). A. Samad Said: Sebuah antologi puisi yang
menghimpunkan karya-karya selama lebih setengah abad. Kuala Lumpur: Utusan
Publications & Distributors Sdn Bhd.
Awang Abdullah. (2001). Biografi Sasterawan Negara A. Samad Said.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Kamus Dewan Edisi Ketiga. (1998). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
A. Samad Said. (1967). Sungai Mengalir Lesu. Kuala Lumpur: Pustaka Gunung Tahan.
A. Samad Said. (1961). Salina.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka.
Al-Quran – (Surah Al-Qasas, 28: 77).
Rujukan internet
Tiada ulasan:
Catat Ulasan