Isnin, 20 Mac 2017

PENULISAN KREATIF (ABMS 4103)

1.0         PENGENALAN

Menurut Kamus Dewan Edisi Ketiga (1998), mendefinisikan karya bermaksud buatan atau ciptaan hasil seni dan lain-lain. Manakala berkarya pula membawa maksud menghasilkan karya dalam bentuk tulisan, ciptaan, gubahan dan sebagainya.

Dalam karya sastera, penulis menggunakan unsur metafora, simile, anafora dan banyak lagi sebagai ganti ungkapan langsung. Di situlah letaknya keunikan karya sastera. Yang paling penting, karya sastera memerlukan sentuhan kreativiti yang tersendiri. Oleh itu, tidak hairanlah apabila karya puisi merupakan karya yang penuh dengan bahasa berseni yang indah, sesuai dengan peniruan alam seperti definisi seni oleh Plato.

Baik cerpen mahupun novel atau drama, setiap genre sastera ini memerlukan sentuhan seni yang tersendiri. Bahasa berseni dikatakan hadir dalam sastera kerana ditulis oleh pengkarya dengan sentuhan seni yang tinggi. Terdapat pelbagai bentuk yang boleh diterapkan dalam sastera bagi menyampaikan perasaan atau amanat penulis, baik secara langsung mahupun tidak langsung. Misalnya, penggunaan bahasa berkias untuk mengkritik sistem pendidikan, politik, ekonomi atau sosial dalam sesebuah tamadun bangsa.

Inilah antara ciri-ciri karya sastera yang dihasilkan oleh penulis terkenal iaitu A.Samad Said.


2.0       LATAR BELAKANG KEHIDUPAN PENGARANG A. SAMAD SAID

A. SAMAD SAID atau nama sebenarnya Abdul Samad bin Muhammad Said. Beliau juga dikenali dengan panggilan Pak Samad. Beliau merupakan seorang Sasterawan Negara yang banyak menyumbang kepada perkembangan dan kemajuan dunia sastera negara sejak awal pembabitannya dalam penulisan sastera.

Beliau dilahirkan pada 9 April 1935 di Kampung Belimbing Dalam, Durian Tunggal, Melaka dan menerima pendidikan di Sekolah Melayu Kota Raja, Singapura (1940-1946), Victoria Institution sehingga memperolehi Sijil Senior Cambridge (1956).

Sejak di bangku sekolah menengah lagi, Samad Said sudah mulai berkenalan dengan kesusasteraan di dalam dan luar negeri.  Malah, pengarang-pengarang penting di Singapura pun seperti Asraf, Usman Awang dan Han Suyin telah diketemuinya.
 
Pekerjaan pertama Samad Said ialah sebagai kerani di Hospital Umum Singapura.  Beliau berasa beruntung bekerja di hospital itu kerana amat sukar baginya mendapat kerja di mana-mana pun pada waktu itu.  Tetapi, di hospital itu, beliau tidak lama bekerja dan hanya dapat bertahan selama enam bulan saja. 

Samad Said kemudian berpindah ke Kuala Lumpur untuk bekerja dengan akhbar Fikiran Rakyat  di bawah pimpinan Ahmad Boestamam.  Selepas enam bulan di Kuala Lumpur, beliau kembali semula ke Singapura dan bekerja dengan akhbar mingguan Utusan Zaman  di bawah Usman Awang.  Apabila Syarikat Utusan Melayu berpindah ke Kuala Lumpur dan Usman Awang, Said Zahari, Pengarang Utusan Melayu  waktu itu berpindah sama, Samad Said juga turut berhijrah.  A. Samad Ismail, Pengarang Berita Harian ketika itu, telah memujuk Samad Said agar menyertai Berita Harian.
 
Di sekitar tahun 1960-an Samad Said sekali lagi bertukar kerja.  Apabila A. Samad Ismail diberikan tugas lebih besar dalam surat khabar The New Straits Times,  Samad Said pula dilantik menjadi Pengarang Berita Harian.  Semasa A. Samad Ismail berada dalam tahanan, beliau telah dilantik menjadi penolong khas kepada Pengarang Kumpulan The New Straits Times di samping menjalankan tugasnya sebagai Pengarang Berita Harian.  Tetapi Samad Said menyedari bahawa minatnya dalam bidang penulisan dan tanggungjawab yang besar yang diamanahkan kepadanya boleh merugikan, bukan sahaja bakat dan kreativitinya, tetapi dunia kesusasteraan umumnya.  Justeru, beliau minta dibebaskan daripada menjadi Pengarang Berita Harian dan mulai 8 Mac 1978. Samad Said bertugas sebagai seorang daripada enam orang penolong khas dengan tugas-tugas tertentu seperti menulis rencana pengarang dan artikel feature.  Sejak akhir 1981, beliau bertugas sebagai Ketua Pengarang akhbar Warta Tebrau.
 
Jawatan terakhir Samad Said ialah sebagai Ketua Pengembangan Sastera dalam Kumpulan Akhbar The New Straits Times, Kuala Lumpur.
 
Pencapaian dan sumbangan beliau dalam memperkaya dan meninggikan nilai kesusasteraan Melayu telah mendapat penghargaan pemerintah apabila pada 29 Mei 1976 bersama beberapa pengarang lain beliau telah diiktiraf sebagai Pejuang Sastera.

Tahun 1979 turut memberi erti pada beliau, apabila beliau dilantik oleh Perdana Menteri sebagai salah seorang anggota panel Anugerah Sastera dan dalam tahun yang sama beliau telah memenangi Hadiah Penulisan Asia Tenggara (SEA Write Award).

Kemuncak pencapaian Samad Said sebagai sasterawan ialah apabila beliau dipilih sebagai penerima Anugerah Sastera Negara 1985. Dalam majlis penganugerahan itu telah dipentaskan sedutan drama terbaru Samad Said berjudul Wira Bukit. (www.dawama.com).

Selain pengiktirafan dalam bidang sastera, Samad Said juga telah dianugerahkan darjah kebesaran Negeri Melaka yang membawa gelaran ‘Datuk’ dalam tahun 1997 oleh Yang Dipertua Negeri Melaka.


3.0       KARYA YANG DIHASILKAN

A. SAMAD SAID seorang pengarang Melayu yang agak unik dan tersendiri dalam perkembangan penulisannya yang dimulai dengan puisi dan cerpen, kemudian meningkat kepada penulisan novel, drama dan kritikan sastera.  Sejak giat mengarang dalam tahun 1950, beliau telah memperlihatkan kekuatan daya kreatif yang sentiasa berkembang dan lebih bersifat meneroka. Sumbangan beliau kepada kesinambungan kesusasteraan Melayu kelihatan cukup menyerlah kerana beliau ialah penulis yang begitu menonjol dalam perkembangan kesusasteraan Melayu yang menyambungkan ASAS 50 dengan angkatan sesudahnya.

Sajak dan cerpennya mula tersiar sewaktu beliau masih di bangku sekolah.  Sebelum terbitnya novel Salina yang mengharumkan namanya, Samad Said membaca karya-karya Ajip Rosidi, Rendra, Pramoedya, Achdiat, Hamzah dan Wijaya Mala.  Beliau juga membaca novel-novel Barat seperti Oliver Twist, Wuthering Height dan Almayer’s Folly.  Beliau menggunting cerpen-cerpen daripada akhbar tempatan dan mengkajinya sebelum menghasilkan cerpennya.
 
Kegiatan menterjemah beberapa karya sastera asing juga secara tidak langsung memperkuat minatnya terhadap kesusasteraan.  Segalanya ini membulatkan tekad dan fikirannya untuk berkecimpung dalam bidang penulisan, dan hasilnya, Samad Said berupaya menghasilkan pelbagai genre; sajak, novel, drama, esei/kritikan dan terjemahan.  Kecenderungannya terhadap dunia sastera telah berakar dan berkembang dalam dirinya sejak kecil lagi apabila beliau selalu mendengar cerita-cerita daripada ibunya.
 
Daripada pengakuannya yang merendah diri, Samad Said berkata: “... kalaulah saya diterima sebagai penulis – saya lahir daripada “Batu Belah batu Bertangkup”.  Saya masih tetap mendengar cerita ini walaupun orang yang menceritakannya ketika memandikan saya, menyuapkan makan saya dan menidurkan saya sudah tidak ada lagi.”

Kini Samad Said menumpukan seluruh masa dan perhatiannya kepada bidang penulisan. Dalam bidang penulisan, beliau turut menggunakan nama pena Hilmy, Isa Dahmuri, Jamil Kelana, Manja, Mesra dan Shamsir.

Membaca karya Samad Said, kebanyakannya ia melakarkan sejarah pahit maung dan peristiwa berkaitan yang telah dilaluinya lalu diterapkan dalam novel-novelnya.

Diantara  hasil karya-karya beliau yang cukup terkenal seperti novel ‘Salina’ dan ‘Sungai Mengalir Lesu’ sehingga ia telah diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris.

            3.1       SALINA

Novel pertamanya, yang asalnya berjudul Gerhana  kemudian diterbitkan dengan judul Salina ialah sebuah novel yang tebal dan berjaya mengangkat martabat kesusasteraan Melayu ke tahap yang disifatkan oleh Profesor A.  Teeuw dan sesetengah sarjana sebagai bertaraf antarabangsa.  Novel yang hanya memenangi hadiah penghargaan dalam peraduan penulisan novel anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka (1958) dan yang dihasilkan oleh Samad Said sewaktu beliau baru berusia 23 tahun ini, akhirnya menjadi sebuah karya yang menjadi garis pemisah antara karya-karya penulis lama dengan baru dan antara Samad Said dengan penulis-penulis 50-an.

Novel Salina telah diterjemahkan oleh Harry Aveling pada 1976 tetapi versi Bahasa Inggeris gagal merakamkan jiwa dan kisah yang berlaku di Kampung Kambing.

Hawa Abdullah telah menterjemahkan novel ini ke dalam versi Bahasa Inggeris dan diterbitkan oleh DBP pada 1991. Lalitha Sinha pula mensifatkan ianya sebagai masih “canggung”. Akhirnya, Lalitha sendiri melakukan terjemahan “paling baik” dan novel terjemahan kali ketiga itu diterbitkan oleh ITBM pada 2013.

Salina menceritakan kehidupan masyarakat terutama orang Melayu di kampung Kambing, Singapura, selepas Perang Dunia Kedua. Novel ini menggambarkan kemiskinan, keruntuhan moral di kota dan pergelutan untuk melangsungkan survival di tengah-tengah kehancuran kehidupan selepas perang.

Manusia yang lahir dalam Salina ialah manusia yang natural bukannya yang menjelma sebagai boneka dengan sifat-sifat hitam putihnya.  Novel ini telah diadaptasi menjadi bentuk teater oleh dramatis Johan Jaaffar dan dipentaskan sempena Pesta Kesenian Kuala Lumpur (1986), dan kemudiannya di Singapura.

            3.2       SUNGAI MENGALIR LESU

Seperti Salina, novel Sungai Mengalir Lesu adalah antara segelintir karya sastera yang sempat merakamkan satu fasa dekad terpenting dalam kehidupan bangsa kita. Pengalaman getir kehidupan sekumpulan manusia di sepanjang sebatang sungai turut menjadi lambang kesengsaraan umum masyarakat Malaya pada zaman Perang Dunia Kedua. Kisah lara sekumpulan insan ini menunjukkan beberapa durjananya kesan dan bencana perang terhadap manusia, dan betapa wajarnya kita menghindarinya daripada berulang semula. Di samping sebuah karya sastera, Sungai Mengalir Lesu juga sebenarnya adalah satu himpunan dokumentasi sejarah manusia yang amat berharga.

Pemerintahan Jepun yang singkat di Singapura dan penderitaan masyarakat akibat perang, memberikan kesan yang cukup kuat dalam diri Samad Said yang pada masa itu masih kanak-kanak lagi.  Beliau mengutip kembali butir-butir pengalaman itu untuk menceritakan keadaan orang Melayu dan orang Indonesia yang hidup melarat dan menjadi buruh di Singapura.

Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa Sungai Mengalir Lesu adalah karya (novel) yang paling disenangi oleh Samad Said. Perkara ini dapat diperhatikan sekiranya novel berkenaan diteliti sebagai karya yang merakamkan jiwa dan pengalaman pengarang.

Bab kedua yang bermula dengan kisah barisan tawanan perang semasa British menyerah kalah (Februari 1942) tidak syak lagi adalah berdasarkan apa yang dilihat sendiri oleh Samad Said (pada usia kanak-kanak) di hadapan rumahnya di Victoria Street, Singapura.

Ternyata Sungai Mengalir Lesu adalah faksyen (faction) di mana fakta, sejarah, pengalaman dan kejadian sebenar difiksyenkan dengan bauran imaginasi. Sebagai seorang seniman dan sasterawan, tentulah pengkisahan “sejarah” itu dipengaruhi pula oleh emosi; apatah lagi Samad Said melalui sendiri kebanyakan peristiwa cemas (1942-1945) yang disajikan menerusi karya ini.

Selepas diterbitkan oleh Pustaka Gunung Tahan, Kuala Lumpur pada 1967, novel ini diterbitkan kali kedua pada 1975 oleh Pustaka Nasional Singapura. DBP pula sudah banyak kali menerbitkan dan mengulang cetak novel ini sejak 1984.


4.0   SUMBANGAN KARYA PENGARANG TERHADAP MASYARAKAT DAN PENULISAN KREATIF

Sejak di awal pembabitannya dalam bidang sastera, A. Samad Said telah banyak menghasilkan karya yang bermutu dan menjadi karya tersohor di seluruh negara. Pelbagai genre karya telah dihasilkan termasuklah novel, puisi, cerpen, drama, esei dan warkah.

Antara karya besar yang dihasilkan ialah Salina (novel), Sungai Mengalir Lesu (novel), Di Hadapan Pulau (novel), Langit Petang (novel), Hujan Pagi(novel), Lantai T.Pinkie (drama), Benih Semalu (puisi), Benih Harapan (puisi), Warkah Eropah (warkah), Al-Amin (puisi), Rindu Ibu (puisi) dan lain-lain lagi.

Sumbangan beliau terhadap masyarakat dan penulisan kreatif amat besar jasanya. Karya yang beliau hasilkan mengandungi unsur-unsur ‘nilai didaktik (pengajaran)’. Jika diteliti, kebanyakan hasil sentuhan karya beliau banyak ‘menggunakan bahasa sastera yang indah’. Dengan adanya hasil karya seperti ini, mampu menjadikan masyarakat terutamanya penulis muda kreatif ‘memupuk budaya berilmu’. Karya-karya beliau seharusnya dijadikan sebahagian dari ‘sumber rujukan’ bagi penulis-penulis baru. Dengan pengalaman beliau telah menghasilkan berpuluh-puluh buah buku, maka tidak hairanlah sehingga beliau telah dianugerahkan gelaran sebagai ‘Sasterawan Negara.’ 

4.1       MEMUPUK nilai MURNI didaktik (pengajaran)

Sumbangan beliau kepada kesinambungan kesusasteraan Melayu kelihatan cukup menyerlah kerana beliau ialah penulis yang begitu menonjol dalam perkembangan kesusasteraan Melayu.

Selain dari penggunaan bahasa yang indah, disamping ada hiburan di dalamnya, sentuhan karya Samad Said menyelitkan juga dengan unsur didaktik dan mendidik. Elemen inilah yang menjadikan karya beliau begitu bernilai.

Banyak pengajaran yang boleh dikutip dari hasil karya beliau. Sebagai contoh, dari novel terkenal beliau iaitu Salina. Membaca Salina sudah tentu membaca tentang keciciran anak-anak dalam persekolahan, perempuan yang bekerja di sektor tidak formal sebagai tukang cuci, pelayan, pelacur, lelaki yang ganas dan peminum.

Cerita Salina semacam mahu mengatakan bahawa mereka yang terpinggir itu tidak dibela ‘orang besar’ atau pihak yang mempunyai kuasa. Penguasa hanya pandai berjanji tetapi tidak pernah mengotakannya (Hanafi Dollah, 2013).

Sebagai contoh, apabila waktu pilihanraya mereka dijanjikan bermacam-macam waima bulan dan bintang tetapi selepas memenangi pilihanraya, penyokong tetap dipinggirkan.

Daripada cerita tersebut, dapatlah dikutip dari pengajarannya adalah, kita jangan terlalu mengharap, sebaliknya perlu berusaha sendiri dengan gigih jika mahu berjaya dalam hidup ataupun mengubah taraf hidup keluarga.
 
Sebenarnya, banyak lagi karya-karya beliau yang mempunyai unsur-unsur nilai pengajaran yang baik boleh diterjemah ke dalam kehidupan seharian kita pada hari ini.
   
4.2       MENGGUNAKAN BAHASA SASTERA YANG INDAH

Gaya bahasa setiap penulis berbeza dan menentukan penampilan karya antara penulis. Gaya Samad Said tidak sama dengan gaya Shahnon atau Othman Puteh umpamanya (Ghazali Din, 2014).

Bahasa dan sastera tidak dapat dipisahkan. Sastera tidak akan hidup tanpa bahasa. Bahasa sastera pula akan hambar tanpa sentuhan seni yang efisien. Dalam medium penerbitan, terdapat banyak karya sastera yang hadir dengan sentuhan bahasa yang baik.

Jika diteliti, hampir keseluruhan karya-karya Samad Said mengandungi gaya bahasa yang indah, tersusun dan mantap seperti yang digambarkan di atas.

Antara contoh gaya bahasa yang menarik yang digunakan oleh beliau seperti dalam puisinya, ”Hidup Bersama”.

Kita sudah sampai di lereng amat indah,
di bawah pelangi, dalam ufuk yang masih mencabar;
dan kita ikhlas berjanji untuk bermaruah,
tenang dalam segala uji cabar dan debar.
Kita mencari hanya yang tulen dan jati,
sekata hidup, mengerti dan berbudi.

Kita wajar mendaki lagi kerana puncak
yang jauh. Dalam gelora dan tofan
tak tercalar tekad kita kerana kemerdekaan
mengasuh kita bersuara dalam sopan,
yakin menyanggah musuh, tulus menambah kawan,
inti tonggak dan menara kebahagian.

Kita datang bersama anak-anak yang sedia
menyanyi – sihat, teguh, bertekad dan berani.
Mengelilingi tasik, mendaki gunung, kita
mengajar mereka berjiwa besar dan berbakti.
Tanah air akan indah, megah dan bermaruah
jika kita sentiasa mensyukuri anugerah Allah;
dan bumi akan subur, makmur dan mewah
jika kita bekerja dan berikrar hidup bersama.

Tanah air memberi banyak, mesra mendakap kita;
kemerdekaan mendorong kita berdiri dan berbakti.
Dan kita sudah sampai di lereng indah, pasti
tetap mendaki juga, menyanggah musuh, menambah
kawan tanpa jenuh, khuatir, juga tanpa rawan.
Dan dalam alaf baru semangat kita wajar padu,
berjalan kita atas nama tanah air dan bangsa –
bangga kerana merdeka, megah kerana bahagia.

Anak-anak kita bakal datang tangkas dan berilmu;
dan kita, dalam sejarah, bakal syahdu dan bangga,
kerana awan yang indah, lapis pelangi lebih mesra,
wajah diri dan inti peribadi kita tunjang bagi
kehidupan dan kemerdekaan bangsa yang sentiasa
sedia belajar mengerti dan tekun hidup bersama.

Terdapat 2 gaya bahasa ’metafora’ yang digunakan dalam puisi tersebut contohnya – menara kebahagiaan dan di lereng indah. Ia mengandungi bahasa kiasan atau perbandingan yang terdiri daripada dua perkataan, bersifat konkrit (nyata) dan satu perkataan lagi bersifat abstrak (tidak nyata). Ia juga banyak mengunakan unsur ’imejan’ iaitu pengunaan unsur alam seperti pelangi, gunung, tasik, bumi dan awan.

Jenis puisi yang disampaikan adalah jenis ’satira’ iaitu jenis kritik atau sindiran manakala nada dalam puisi ini pula menggunakan nada ’sinis’ iaitu kurang senang kerana tidak mempersetujui.

Perkara yang perlu diberi perhatian dalam pemilihan perkataan antaranya jenis kata-kata yang dipilih, kesesuaian perkataan dengan kaitan tema cerita dan penggunaan perkataan mudah difahami.

Tidak hairanlah jika Samad Said menyemak sesuatu karya sehingga berulang kali sebelum ianya hendak diterbitkan. Ada ketikanya, beliau sanggup menyemak atau mengedit sehingga lebih 20 kali bagi menghasilkan karya yang terbaik. Karya beliau tidak perlu dipertikaikan lagi oleh kerana ianya sememangnya bermutu (Che Zainon, 2014).
  
4.3       MEMUPUK BUDAYA BERILMU

Dengan adanya bahan-bahan bacaan berkualiti yang dihasilkan dari semasa ke semasa seperti karya A. Samad Said dan seumpamanya, ianya menambahkan lagi  sumber bahan bacaan. Ilmu dari bahan bacaan inilah yang perlu dikutip dan dipelajari kerana secara tidak langsung ia memupuk budaya berilmu.

Samad Said mempunyai kaedah tersendiri bagi menarik minat anak-anak muda terutamanya penulis-penulis baru untuk meminati budaya berilmu. Sebagai contoh, beliau senang bergaul dengan sesiapa sahaja, lebih-lebih lagi dengan penulis muda yang berbakat.

Beliau tidak lokek ilmu, oleh sebab itu dia jarang menolak pelawaan penulis muda dalam bengkel-bengkel penulisan.

Pesan Samad Said kepada penulis muda “Nak jadi penulis, kena rajin membaca,” itulah antara nasihat yang selalu diulanginya berkali-kali (Awang Abdullah, 2001).

Untuk melahirkan generasi yang cinta akan ilmu pengetahuan, masyarakat harus membaca karya-karya yang bersifat ilmiah dan sejarah negara.

Sebagai contoh; untuk memupuk budaya berilmu, beliau sendiri membaca novel 10 ke 12 buah buku dalam sehari. Inilah cara beliau untuk menambah ilmunya dalam proses pengkaryaannya. Sesungguhnya, itulah yang patut menjadi contoh serta ikutan bagi penulis baru sebagai role model untuk berjaya dalam bidang lapangan penulisan kreatif.

4.4       SUMBER RUJUKAN

Menjadi penulis yang berjaya bukanlah sesuatu perkara yang mudah tanpa ada ilmu pengetahuan yang mendalam, minat serta sumber rujukan khusus.

Penulis-penulis sekarang beruntung kerana mereka sangat mudah untuk mendapatkan sumber bahan rujukan terutamanya bagi genre penulisan kreatif. Banyak karya-karya tersohor yang telah dihasilkan oleh penulis-penulis terdahulu dan diantaranya adalah dari karya Samad Said sendiri.

Dengan adanya karya-karya besar seperti ini, ia akan menjadi sumber rujukan ilmu untuk generasi dan penulis-penulis akan datang.

Buku-buku karangan Samad Said mampu memberikan panduan dan sumber rujukan kepada penulis-penulis muda dan baru yang mahu berjinak-jinak dalam menceburi dunia penulisan kreatif. Samad Said banyak menghasilkan dalam genre karya novel, cerpen, puisi atau sajak.

Walaupun Samad Said telah bergelar Sasterawan Negara, namun beliau sendiri pun masih mencari-cari sumber rujukan dari pengkarya-pengkarya terkemuka yang lain demi memperoleh dan menambahkan lagi sumber inspirasi beliau.

Memahami proses kreatif pengarang yang sudah berjaya dapat membantu penulis muda untuk meneruskan perjuangan menjadi pengarang hebat seperti Samad Said yang sebaris dengan tokoh-tokoh lain. Keunikan, keistimewaan dan keikhlasan Samad Said berkarya sewajarnya menjadi model dan sumber inspirasi berkarya bagi generasi penulis muda masa kini.


5.0       KESIMPULAN

Ketokohan A. Samad Said sebagai tokoh pengarang kesusteraan amat menonjol dan tidak dapat disangkal lagi kerana mampu menguasai semua genre sastera. Beliau memiliki keistimewaan yang jarang dimiliki oleh semua penulis.

Pada pendapat saya, itu satu anugerah yang diberikan oleh Allah s.w.t kepada Samad Said dan tidak kepada semua orang.

Sumbangan keilmuannya sebagai seorang tokoh Sasterawan Negara, sekurang-kurangnya dapat memberi sumber insipirasi atau contoh ikutan yang berguna serta memberi semangat dan motivasi kepada pembaca khususnya para remaja dan tidak terkecuali untuk penulis-penulis muda dan baru.

Setiap karya yang beliau hasilkan begitu jelas dan amat berkesan sekali.  Tema yang menyentuh keadilan sosial seringkali beliau bawa dalam watak-watak kehidupan manusia sejagat. Oleh sebab itu beliau dianggap sebagai penulis yang berjaya menghidupkan watak-watak.

Beliau juga berpendapat bahawa untuk melahirkan karya, karyawan tidak hanya bergantung pada bahan dan bakat serta kekuatan fikiran sahaja tetapi yang penting ialah pembacaan dan pengalaman yang luas.

Sumbangan karyanya dalam penulisan kreatif serta aktiviti-aktiviti dalam kegiatan kesusteraan amat diperlukan secara berterusan demi memartabatkan bahasa Melayu sebagai agenda utama negara.









RUJUKAN / REFERENSI

Ghazali Din. (2014). Penulisan Kreatif. Seri Kembangan: Meteor Doc. Sdn. Bhd.

Dharmawijaya. (2005). A. Samad Said: Sebuah antologi puisi yang menghimpunkan karya-karya selama lebih setengah abad. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd.

Awang Abdullah. (2001). Biografi Sasterawan Negara A. Samad Said. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.

Kamus Dewan Edisi Ketiga. (1998). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

A. Samad Said. (1967). Sungai Mengalir Lesu. Kuala Lumpur:  Pustaka Gunung Tahan.

A. Samad Said. (1961). Salina.  Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Al-Quran – (Surah Al-Qasas, 28: 77).


Rujukan internet


Tiada ulasan:

Catat Ulasan