1.0 PENGENALAN
Puisi merupakan genre
sastera paling awal bagi semua bangsa di dunia. Kebanyakan bangsa di dunia
memiliki puisi masing-masing dan puisi pula hadir dalam banyak bahasa
berdasarkan bangsa penuturnya.
Masyarakat Eropah
menggunakan puisi untuk menghasilkan dua buah epik yang berjudul Iliad dan Odyssey. Masyarakat Hindu juga menggunakan puisi untuk
melahirkan Mahabrata dan
Ramayana. Kesusasteraan awal
bangsa Arab tertulis di dalam bentuk puisi. Puisi-puisi yang terbaik digantung
di Ka’abah pada Zaman Jahiliah. Manakala orang Melayu pula berbangga dengan
puisi milik mereka yang dinamakan pantun.
Pantun memainkan
peranan penting di dalam masyarakat Melayu seperti di dalam upacara meminang,
majlis berbalas pantun, penghias ucapan dan sebagainya. Antara fungsinya ialah
mendidik, menyindir, menyatakan perasaan, menyampaikan buah fikiran dan
menghibur.
Menurut pensyarah
Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya, Mohd. Ramli Raman, puisi bukan
sekadar seni pengucapan dan berbahasa, sebaliknya suatu yang bersifat
fungsional atau praktis.
Sebab itu keindahan
berbahasa dalam puisi tidak wajar ditafsir dalam pengertian yang terlalu sempit
untuk melayan emosi dan syok sendiri.
Beliau menyebut
bagaimana mantera, pantun, dikir barat dan dondang sayang mempunyai ikatan
kukuh dalam menghidupkan suatu bangsa yang berbudaya dengan norma dan peraturan
hidup yang jelas, utuh dan berketrampilan.
Puisi sebagai wadah
tradisi yang dihidupkan dalam pengertian kontemporari dan juga puisi-puisi yang
lahir daripada akal budi pemuisi sezaman perlu hidup sebagai citra manusia,
melangkaui kendiri pengkaryanya.
Puisi yang bersifat
nasional juga perlu bersifat merentasi semua keadaan dan pengertian, suara
perjuangan dan menjadi nadi manusia, tidak terlalu taksub kepada kendiri
pengkarya (Utusan Malaysia, 27/12/2004).
2.0 DEFINISI
PUISI
Puisi merujuk kepada
susunan atau aturan ayat yang menyampaikan maksud dalam bentuk yang indah dan
ia adalah satu cabang kesenian. Ungkapan atau penggunaan bahasa yang indah
disebut sebagai puitis. Bahasa puisi
yang indah dan puitis inilah yang membezakan sifat karya puisi dengan karya
prosa.
Za’ba mendefinisikan
puisi atau karangan berangkap sebagai khas dipakai untuk melafazkan fikiran
yang cantik dengan bahasa yang indah dan melukiskan kemanisan dan kecantikan
bahasa. Maka dengan gambaran yang cantik ini perkara yang dikatakan itu
bertambah menarik hati orang yang mendengarnya. Seterusnya beliau mengatakan
bahawa karangan berangkap itu ialah karangan yang disusunkan dengan bahagian
yang berkerat-kerat dan antara sekerat dengan sekerat itu biasanya berjodoh
bunyi atau rentaknya atau isinya, serta kebanyakan memakai timbangan atau
sukatan yang tertentu.
Beliau mentakrifkan dua
ciri utama puisi. Pertama, sifat abstraknya seperti kecantikan ataupun
keindahan bahasa dan kemerduan bunyi. Kedua, sifat konkritnya, struktur dasar
yang merangkumi binaan baris dalam rangkap, kedudukan suku kata dalam baris,
kedudukan suku kata dalam baris dan susunan rima. Kedua-dua ciri tersebut
mempunyai hubungan yang erat dengan tema dan kesannya kepada pembaca.
2.1 JENIS-JENIS PUISI
Puisi
terbahagi kepada dua jenis iaitu puisi
Melayu tradisional dan puisi Melayu
moden. Pengkelasan puisi Melayu boleh dibuat berdasarkan bentuk, isi atau tema
dan fungsi. Berdasarkan kepada pengkelasan ini, jenis-jenis puisi Melayu
tradisional terbahagi kepada dua belas iaitu pantun, syair, gurindam, nazam, seloka, teka teki, peribahasa
berangkap, teromba, talibun (sesomba),
prosa berirama (prosa lirik) dan
dikir (zikir). Puisi Melayu moden
pula hanya terdiri daripada satu genre
sahaja iaitu sajak.
Di
bawah, sekadar memberikan beberapa contoh puisi Melayu yang begitu sinonim
dengan masyarakat Melayu seperti pantun, syair dan peribahasa.
2.1.1 PANTUN
Za'ba
dalam bukunya Ilmu Mengarang Melayu menjelaskan, "Perkataan pantun
itu pada mulanya dipakai orang dengan makna seperti atau umpama."
Ada pendapat mengatakan perkataan pantun adalah daripada bahasa Minangkabau
iaitu panuntun yang bermaksud
pembimbing atau penasihat yang berasaskan sastera lisan dalam pengucapan
pepatah dan petitih yang popular dalam masyarakat tersebut.
Bilangan
baris dalam setiap rangkap pantun dikenali sebagai kerat. Lima bentuk
utama pantun ialah pantun dua kerat, pantun empat kerat, pantun enam kerat,
pantun lapan kerat dan pantun dua belas kerat. Pantun yang popular
digunakan ialah pantun dua kerat dan empat kerat.
Setiap
pantun mesti mempunyai pembayang dan maksud pantun. Pembayang dalam
setiap rangkap adalah separuh pertama daripada keseluruhan jumlah baris dalam
rangkap berkenaan. Separuh kedua dalam setiap rangkap pantun pula ialah maksud
atau isi pantun.
Antara
ciri-ciri lain yang ada dalam sebuah pantun ialah pembayangnya mempunyai
hubungan yang rapat dengan alam dan persekitaran yang rapat dengan pengucapnya
seperti yang terdapat dalam contoh pantun empat kerat berikut:
Pulau pandan jauh ke tengah,
Gunung
Daik bercabang tiga;
Hancur
badan dikandung tanah,
Budi
yang baik dikenang juga.
Rima
pantun yang baik berakhir dengan ab,ab bagi pantun empat kerat dan a,a
bagi pantun dua kerat. Selain daripada pembayang, maksud dan rima, pantun juga
terikat dengan hukum suku katanya. Bagi pantun Melayu, suku kata untuk setiap
baris ialah antara lapan hingga dua belas suku kata sahaja.
Melalui
bentuknya yang kemas dan padat, pantun berjaya menjadi alat yang penting untuk
menghibur, memberi nasihat, menduga akal, meluahkan perasaan dan menyedapkan
cakap. Pantun turut berfungsi sebagai media untuk menyampaikan hasrat yang seni
atau rahsia yang tersembunyi melalui penyampaian yang berkias.
2.1.2 SYAIR
Syair
merupakan jenis puisi berirama, berasal dari negara Arab dan telah dibawa masuk
ke Nusantara bersama-sama dengan kedatangan Islam. Mengikut pendapat Za’aba,
perkataan ‘syair’ itu asalnya dari
perkataan Arab ‘syi’r’ membawa
maksud perasaan dan pengenalan dengan jalan pancaindera, kerana karangan syair
selalunya membangkitkan berbagai-bagai perasaan dan pengalaman yang terasa
menerusi gambaran yang indah.
Ia
adalah peninggalan masyarakat lama yang terus hidup dan berperanan dalam
masyarakat semasa. Fungsi syair adalah untuk menyampaikan cerita dan pengajaran
dan digunakan juga dalam kegiatan-kegiatan yang berunsur keagamaan.
Ciri-ciri yang terdapat pada syair iaitu terdiri
dari 4 baris serangkap dan bersajak a,a,a,a.
Keempat-empat baris ini merupakan sebahagian daripada sebuah puisi yang agak
panjang. Setiap baris dalam syair mempunyai makna yang berkaitan dengan
baris-baris terdahulu. Sebuah syair biasanya menceritakan suatu kisah dan suku
kata dalam setiap baris adalah sama, iaitu 4 perkataan dan 8-12 suku kata dalam
satu baris.
Syair dapat dibahagikan kepada 2 kategori iaitu naratif
dan non-naratif.
Syair
naratif ialah syair berbentuk cerita seperti Syair Siti Zubaidah, Syair Selendang Delima, Syair Panji. Syair
non-naratif ialah Syair berbentuk nasihat/pengajaran dan agama seperti Syair Ikan Terubuk.
Syair
Hamzah Fansuri merupakan sebilangan syair Melayu
kesusteraan klasik yang berbentuk keagamaan yang ditulis oleh Hamzah Fansuri pada
akhir 1700-an di Aceh. Ulasan berbentuk sarjana mengenai Syair Hamzah Fansuri
telah ditulis oleh G.W.J. Drewes & L.F. Brakel, The Poems of Hamzah Fansuri.
2.1.3 PERIBAHASA
Menurut
Kamus Dewan, Edisi Keempat (2005), peribahasa ditakrifkan sebagai ayat atau
kelompok kata yang mempunyai susunan yang tetap dan mengandungi pengertian yang
tertentu seperti bidalan, pepatah dan sebagainya.
Peribahasa
memainkan peranan penting terutamanya di kalangan masyarakat Melayu. Peribahasa
digunakan untuk menyampaikan sesuatu nasihat, teguran, ingatan secara kiasan
atau sindiran.
Pada umumnya,
dengan menggunakan peribahasa banyak teguran, nasihat, dan sindiran dapat
disampaikan tanpa menimbulkan rasa marah atau kecil hati pada orang lain.
Peribahasa
wujud apabila masyarakat Melayu menyedari betapa susahnya untuk memberikan
nasihat atau teguran secara terus-terang kepada orang lain tanpa menyinggung perasaannya.
Lantas, mereka mula mengumpamakan sesuatu perkara dengan sesuatu yang lain agar
maksud yang ingin disampaikan dapat ditafsirkan oleh semua orang. Seringkali
perkara yang diumpamakan itu berkaitan secara langsung dengan anggota
masyarakat dan alam sekeliling mereka.
Umumnya,
peribahasa masih terus digunakan dalam kehidupan masyarakat Melayu sehingga
hari ini. Peribahasa dapat dibahagikan kepada beberapa jenis seperti simpulan bahasa, perbandingan, perumpamaan,
pepatah, bidalan, dan kata-kata
hikmat. Antara beberapa contoh peribahasa termasuklah “Masa itu emas”, “Bagai aur dengan tebing” dan sebagainya.
3.0 peranan pantun DALAM masyarakat
Melayu terdahulu
Pantun memainkan
peranan penting di dalam masyarakat Melayu sejak zaman dahulu lagi. Pantun
merupakan puisi tradisional ciptaan asli orang Melayu. Pantun sering digunakan
dalam upacara peminangan dan perkahwinan atau sebagai pembuka atau penutup
bicara dalam majlis-majlis rasmi sehingga sekarang.
Dalam pantun Melayu
sarat dengan kiasan dan nasihat. Keindahan kata dalam khazanah bahasa Melayu
memperlihat daya cipta pemikiran dan falsafah masyarakat Melayu tradisional
yang sangat tinggi, asli dan bernilai seni.
Antara fungsi pantun
ialah mendidik, menyindir, menyatakan perasaan, menyampaikan buah fikiran serta
menghibur.
Mohd Taib Osman (1975)
mengatakan bahawa dalam kehidupan masyarakat Melayu tradisional, pemakaian dan
penggunaan puisi lebih luas lagi terutamanya pantun. Jelaslah, pantun digunakan
sungguh meluas dalam masyarakat Melayu tradisional; hingga ke hari ini juga
pantun digunakan terutamanya dalam majlis adat dan perayaan seperti pertunangan
dan perkahwinan. Berkomunikasi melalui pantun mempunyai dan membawa makna
tertentu. Pantun sebagai puisi yang diungkap akan mengindahkan lagi ucapan yang
digunakan untuk berbagai-bagai situasi; daripada memberi ucapan secara
berseloroh hinggalah kepada majlis-majlis yang lebih serius seperti pertunangan
dan perkahwinan dalam masyarakat Melayu.
Umumnya terdapat dua
jenis utama pantun iaitu pantun berkait
dan pantun tidak berkait.
Pantun pula dibahagikan
kepada beberapa jenis, diantaranya seperti;
(a) Pantun kanak-kanak
(b) Pantun peribahasa
(c) Pantun budi
(d) Pantun jenaka
(e) Pantun teka-teki
(f) Pantun kiasan
3.1 PANTUN KANAK-KANAK
Terang bulan di malam sepi,
Cahaya memancar ke pokok
kelapa;
Hidup di dunia buatlah bakti,
Kepada saudara ibu dan bapa.
(Petikan Teks Sehijau Warna Daun, “Pantun Kanak-kanak”
2000:5)
Nilai
kejiwaan melalui bakti terdapat pada pantun di atas. Pencipta pantun mengambil
imej “bulan yang terang pada malam sepi”. “Cahaya bulan tersebut memancar ke
pokok kelapa” yang banyak kegunaannya. Hal ini diibaratkan sebagai hidup di
dunia dengan membuat bakti. Bakti tersebut mestilah kepada saudara terdekat
terutamanya ibu dan bapa kita sendiri. Petikan ini mempaparkan sikap orang
Melayu mencipta sesuatu karya seperti pantun menggunakan rasa gentar hatinya
dengan akal budi dan sentuhan rasa jasmaniahnya.
Dapatlah
disimpulkan bahawa pantun di atas menjelaskan kepada kita agar berbuat jasa dan
berbakti kepada saudara mara dan ibu bapa. Perkara yang diungkapkan mencakupi
segala perkara yang berkaitan dengan kehidupan orang Melayu samada alam
sekeliling termasuk tanaman, tumbuhan dan binatang.
3.2 PANTUN BUDI
Tenang tenang air di laut,
Sampan kolek mudik ke tanjung;
Hati terkenang mulut menyebut,
Budi sedikit rasa nak junjung.
(Petikan
Teks Sehijau Warna Daun, “Pantun Budi” 2000: 4)
Perkaitan
antara pembayang dan maksud amat jelas dalam pantun ini. Rangkap pertama
membayangkan suasana tenang di laut. Tiada ombak dan gelombang. Digambarkan
juga sampan
dan kolek mudik iaitu pergi belayar
ke tanjung. Hal ini juga dijelaskan tentang suasana itu yang menjadi kenangan
untuk disebut. Begitu juga budi, walaupun sedikit rasa nak junjung iaitu
diletakkan di atas kepala. Akal budi yang terpancar dari pantun ini, budi itu
amat dihormati, dimuliakan dan dihargai.
3.3 PANTUN KIASAN
Limau Bentan di tepi tingkap,
Budak-budak melempar burung;
Harimau di hutan lagi
kutangkap,
Inikan pula cicak mengkarung.
(Petikan Teks Anak Laut, “Pantun Kiasan” 2000: 4)
Sebagai
manusia seseorang itu mestilah berusaha untuk mendapatkan sesuatu yang
diharapkan. Jika seseorang itu sanggup berusaha apa yang sukar akan dapat
dicapai seperti kata pantun “harimau di hutan lagi kutangkap, inikan pula cicak
mengkarung”.
Pantun
ini menyarankan pemikiran akal budi supaya seseorang itu tidak mudah kecewa,
sentiasa berfikiran positif, bercita-cita tinggi dan sanggup berusaha demi
mencapai cita-cita. Sifat tidak mudah kecewa perlu ada dalam diri seseorang
untuk menangani masalah yang sering berlaku seperti gagal dalam peperiksaan,
percintaan dan seumpamanya. Orang Melayu mempunyai ketabahan dan kesabaran yang
tinggi untuk mengharungi kehidupan yang semakin mencabar dengan lebih mudah.
Sementara
itu, imej-imej binatang seperti burung, harimau, kumbang, cicak dan mengkarung
amat berkait rapat dengan kehidupan dalam pantun Melayu. Selain itu, imej alam
seperti bukit, gunung, bunga, langit dan awan memperlihatkan
kepintaran dan kepekaan terhadap keindahan persekitaran para pencipta pantun
Melayu.
3.4 PANTUN JENAKA
Apa guna berkain batik,
Kalau tidak memakai capal;
Apalah guna beristeri cantik,
Kalau tak pandai menumbuk
sambal.
Pantun
ini bertemakan jenaka dan sindiran kepada isteri yang tidak pandai menguruskan
rumah tangga, kepentingan ilmu dan kemampuan seseorang melakukan sesuatu
pekerjaan.
Oleh
kerana itu, orang tua-tua dahulu amat menitikberatkan tentang soal pemilihan
jodoh bakal menantu perempuan. Memilih bakal isteri biarlah yang tahu
menguruskan rumah tangga bukan sahaja berdasarkan kecantikan semata-mata.
3.5 PANTUN PERIBAHASA
Pergi ke rumah Cik Mariam,
Ramai orang tengah berjaga;
Carik-carik si bulu ayam,
Lama-lama bercantum juga.
Secara
keseluruhannya pantun peribahasa di atas bermaksud adik-beradik
yang bergaduh, lambat-laun akan berbaik semula. Dalam rangkap maksud
pantun diibaratkan seperti carik-carik bulu ayam yang lama kelamaan akan
bercantum semula. Hal ini disebabkan hubungan darah diantara adik-beradik yang
tidak boleh diputuskan. Dari sudut falsafah, masyarakat Melayu memang
menitikberatkan kasih sayang atau silaturahim antara adik-beradik kerana ia
merupakan salah satu asas kepada kebahagiaan sesebuah keluarga.
4.0 cadangan tindakan konstruktif untuk memartabatkan puisi
Melayu sebagai wadah pembinaan peradaban negara
Dewasa kini masyarakat
Melayu tidak lagi menggunakan puisi terutamanya pantun dalam kehidupan
seharian. Arus kemodenan dan teknologi telah menghanyutkan keindahan bahasa
Melayu yang merupakan jiwa bangsa masyarakat Melayu sejak berkurun lamanya.
Kebanyakkan generasi muda yang hidup di alam siber dan kecanggihan teknologi
hari ini menganggap penggunaan pantun sudah tidak releven lagi. Natijahnya,
keistimewaan bahasa ini kian hanyut ditelan zaman. Walaupun begitu, kita masih
boleh menggunakan pelbagai kaedah untuk memartabatkan penggunaan pantun.
Meskipun tidak dapat dinafikan bahawa bukan mudah untuk menerapkan penggunaan
pantun dalam kehidupan seharian secara keseluruhan, akan tetapi bak kata
pepatah “alah bisa tegal biasa”. Selaku generasi muda yang sedar akan
kepentingan mempertahankan kesusateraan Melayu lama ini, kita haruslah
berganding bahu mempertahankan dan meluaskan penggunaan pantun dalam kehidupan
seharian supaya keunikan puisi Melayu klasik ini supaya tak lapuk dek hujan tak
lekang dek panas.
Pelbagai inisiatif
telah dikenal pasti bagi memartabatkan puisi terutamanya pantun supaya generasi
kini tidak berasa janggal untuk menggunakan pantun sebagai wadah pembinaan
peradaban negara dalam kehidupan seharian mereka. Antara kaedah yang
dikenalpasti untuk menyampaikan pemikiran untuk memartabatkan puisi ini adalah
melalui peranan ibu bapa, institusi pendidikan, komunikasi massa dan kerajaan.
4.1 PERANAN
IBU BAPA
Ibu
bapa merupakan individu yang paling hampir dan rapat dengan kita. Mereka ini
memberi pengaruh yang besar dalam kehidupan seharian kita kerana
merekalah yang menjaga dan mendidik kita sejak kecil sehingga dewasa. Oleh itu,
ibu bapa boleh memainkan peranan dengan menerapkan puisi Melayu terutamanya pantun.
Ibu bapa boleh menggunakan pantun dalam perbualan seharian dalam keluarga.
Penggunaan pantun adalah sangat meluas dan boleh diguna pakai dalam aspek
kehidupan sama ada bertujuan sebagai gurauan, hiburan, nasihat, sindiran, lawak
jenaka, adat istiadat dan sebagainya. Pantun juga boleh digunakan sebagai
medium untuk mendidik anak-anak kecil seperti memberi nasihat atau teladan.
Contoh pantun nasihat dan teladan ialah:
Pak Ali pergi menjala,
Ikan dijala di tepi kali;
Buat baik berpada-pada,
Buat jahat jangan sekali.
Selain
memperluaskan penggunaan pantun dalam kehidupan seharian, sekaligus ibu bapa
dapat menyelitkan unsur-unsur nasihat dan teladan. Bak kata pepatah, melentur
buluh biarlah dari rebungnya. Kesannya, anak- anak kecil ini akan terbiasa
dengan penggunaan pantun sekaligus dapat diamalkan oleh mereka sehingga dewasa.
4.2 PERANAN
INSTITUSI PENDIDIKAN
Sekolah
merupakan sebuah institusi yang memainkan peranan mendidik dan membimbing
pelajar secara efektif. Oleh itu, peranan guru selaku pendidik memainkan
peranan penting dalam memartabatkan puisi dalam kegunaan seharian. Dalam
konteks ini guru boleh menyelitkan unsur-unsur pantun sewaktu sesi
pembelajaran. Guru bahasa terutamanya boleh menekankan kepentingan dan
keindahan puisi Melayu seperti pantun dan sajak. Pantun Melayu ini tidak terhad
kepada pelajar berbangsa Melayu sahaja malah terbuka kepada pelajar berbangsa
lain untuk mempelajari dan mengamalkannya dalam kehidupan seharian. Bagi memartabatkan
pantun dan sajak kepada pelajar di sekolah, pelbagai program boleh diadakan
misalnya dengan mengadakan kempen Mari Berpantun atau Deklamasi
Sajak.
Bagi
menarik minat para pelajar untuk menyertainya, pihak penganjur perlu mengambil
inisiatif seperti menyediakan sijil penyertaan dan hadiah kepada peserta
dan pemenang. Malah, pihak sekolah juga boleh mengadakan persembahan lakonan
berdasarkan puisi atau pantun Melayu, secara tidak langsung dapat mengasah
bakat dan membina keyakinan diri pelajar tersebut.
4.3 PERANAN MEDIA
MASSA
Peranan
media massa sangat penting kerana ia berfungsi sebagai penyalur maklumat dan
informasi terkini tidak kiralah daripada segi hiburan, pendidikan, politik,
agama sebagainya. Oleh itu, masyarakat berasa dekat dengan media massa dan
sedikit sebanyak mampu mempengaruhi mereka sama ada ke arah positif atau
sebaliknya.
Media
massa terbahagi kepada dua iaitu media cetak dan media elektronik. Buku,
majalah dan surat khabar merupakan bahan media cetak yang hampir dengan
masyarakat sebagai penyalur berita terkini. Memandangkan media cetak mendapat
tempat dalam kalangan pembaca di negara ini, sewajarnyalah media berkenaan
menjadi saluran penting untuk memartabatkan puisi Melayu terutamanya pantun
dalam kehidupan seharian mereka. Penerbit juga boleh menggalakkan minat pembaca
terhadap pantun dengan menyediakan ruangan teka teki dan pertandingan mencipta
pantun. Hadiah yang lumayan mampu menarik pembaca untuk menyertai sekaligus
mampu memartabatkan penggunaan pantun dalam kehidupan seharian mereka.
Media
elektronik juga perlu memainkan peranan yang sama seperti media cetak bagi memartabatkan
puisi Melayu. Pengamal media elektronik perlu lebih agresif dan peka terhadap kepentingan
nilai bahasa seperti pantun melayu selain mengaut keuntungan semata-mata
menerusi rancangan tertentu dan mengabaikan penggunaan pantun dan keindahan
bahasa ibunda yang merupakan bahasa kebangsaan kita. Selain RTM, stesyen
penyiaran swasta seperti Media Prima Berhad dan Astro disarankan untuk
menambahkan jumlah rancangan terbitan mereka yang menekankan penggunaan puisi
Melayu klasik seperti program pertandingan berbalas pantun.
Bukan
itu sahaja, malah siaran radio tempatan juga boleh menyelitkan penggunaan puisi
dan pantun dalam segmen tertentu terutamanya pada waktu perdana dan kemuncak
seperti waktu pagi. Pendengar sering memasang radio ketika berkerja atau
memandu kereta ke tempat kerja. Secara tidak langsung, pendidikan dan penerapan
puisi Melayu klasik ini menular dan sebati dalam kehidupan seharian mereka.
Pihak
media massa sewajarnya memikul peranan dan tanggungjawap bersama dengan baik kerana medium tersebut
sebagai salah satu sumber rujukan kepada warga asing yang ingin mendalami tentang
keindahan bahasa Melayu.
4.4 PERANAN KERAJAAN
Peranan
kerajaan dalam memartabatkan semula puisi Melayu ibarat serampang dua mata. Hal
ini kerana inisentif yang diambil oleh kerajaan adalah demi mengekalkan
khazanah seni warisan budaya sejak turun temurun lagi. Disamping itu juga
komitmen kerajaan dalam menjayakan usaha ini perlu untuk mendidik masyarakat
pada masa kini agar tidak lupa akan asal usul mereka tatkala menjadi panduan
hidup.
Kerajaan
merupakan peneraju sesebuah negara, oleh itu sebarang keputusan atau tindakan
yang diambil oleh kerajaan akan menjadi titik tolak kepada kejayaan sesuatu
projek, umpamanya menjalankan pertandingan-pertandingan seperti pertandingan
bersyair dan menulis puisi.
Hadiah
lumayan harus diberikan kepada juara manakala sijil penyertaan bagi semua peserta
yang telah mengambil bahagian dalam pertandingan tersebut bagi menarik minat
masyarakat dalam setiap pertandingan yang bakal dijalankan kelak. Tuntasnya,
pertandingan-pertandingan yang dijalankan mampu menarik minat masyarakat
terhadap genre sastera Melayu tradisional ini.
5.0 KESIMPULAN
Secara konklusinya,
semua pihak termasuklah ibu bapa, institusi pendidikan, media massa seperti
media elektronik dan media cetak, pihak kerajaan dan swasta haruslah berganding
bahu dan bermuafakat dalam memartabatkan puisi Melayu dalam kehidupan seharian
dengan memainkan peranan masing-masing. Di samping itu, kita hendaklah sebulat
suara dan bersatu selain mencuba alternatif yang sesuai dalam menyuarakan
pendapat dan perspektif masing-masing. Bak kata pepatah, bulat air kerana
pembentung, bulat manusia kerana muafakat. Andai peranan dijunjung bagai
berhampar lapik, berlicin daun dengan bertaut keyakinan diri, pasti yang sukar akan
menjadi lebih mudah.
RUJUKAN / REFERENSI
RUJUKAN / REFERENSI
Kamus Dewan Edisi
Keempat. (2005). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohammad Tajuddin
bin Haji Abdul Rahman. "Struktur Peribahasa Melayu: Peribahasa" Kamus
Peribahasa Melayu Untuk Pelajar. Shah Alam: Penerbit Fajar Bakti Sendirian
Berhad, 2000.
Kementerian
Pendidikan Malaysia, 2000. Sehijau warna daun: antologi kesusasteraan Melayu
sekolah menengah.
Mohd Taib Osman
(1975). Warisan Puisi Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
G.W.J. Drewes &
L.F. Brakel, The Poems of Hamzah Fansuri, Dordrecht: Foris, 1986. Bibliotheca
Indonesica no.26, published for the Koninklijk Instituut voor Taal-, Land-en
Volkenkunde. J. Doorenbos, De Geschriften van Hamzah Pansoeri, dissertation,
University of Leiden, 1933.
Rujukan internet;
http://ms.wikipedia.org/wiki/Syair_Hamzah_Fansuri
Tiada ulasan:
Catat Ulasan